Hej!
Jag har lyckats skapa ett system baserat på en gammal Android-telefon som gör att jag kan hämta loggfiler från min NIBE F1145 via mitt interna trådlösa nät.
Problemet är inte helt trivialt, men så här funkar det:
1) Telefonen måste vara rootad.
2) Installera Multi Mount SD Card (finns på Android Market för 7:-). Med denna app kan man göra minneskortet i telefonen synligt för NIBE utan att tappa access till det från själva telefonen. Det finns bieffekter av detta dock (se nedan)
3) Installera Samba Filesharing, SSHDroid eller en FTP-server på telefonen, så att man kan logga in utifrån och hämta filer.
Det som är lite lurigt nu är att om man pillar på en fil från telfonen så sabbar man den så att den inte längre går att skriva i från NIBE. Det innebär att man inte kan hämta data utan att först avsluta loggningen och starta en ny. Om man däremot gör det (dubbelklicka på loggningsknappen på värmepumpen) så kan man hämta den "färdiga" loggfilen. Anledningen till detta är att ett och samma lagringsmedium inte kan kontrolleras av två maskiner utan att man pajar filsystemet. När telefonen monteras som USB-minne så tar NIBE över kontrollen. Om man då försöker röra något ifrån telefonen/datorn så går det helt enkelt sönder. Om NIBE:n hade kunnat ansluta till en extern disk via något annat protokoll, t.ex. samba eller ftp, så hade den dator där filerna lagras kunnat bibehålla
Helt nöjd är jag inte med detta eftersom det fortfarande kräver att jag avslutar en logg manuellt och påbörjar en nu. Det är dock en bra början, även om problemet verkar svårlöst. Fördelen är trots allt att man inte behöver köpa något loggningssystem från NIBE. Den största nackdelen är att man manuellt måste avsluta loggen och starta en ny. Om någon har några idéer kring detta, så svara gärna.
Har en grej till på gång, men jag återkommer lite senare med info om detta.