0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kompressorn i vp har stannat, det står från på info. Finns ingen fellogg. Har lyckats ställa in den så jag kör på elpatronen, måste ju ha varmt. Den stod i över 2 timmar under tiden hinner det bli svalt inne. När jag kör på elpatron, kan jag ställa över shunten till manuellt läge?
Det finns inga felmeddelanden! Hur gör jag för att blockera elpatronen?Är inte så hemma på det här med vp, det är en nyinstallation sen dryga månaden och det har krånglat från början. Som att vi inte får tillräckligt med värme på elementen. Kompressorn går och går upp i temperatur, öppnar shunten lite, släpper ut varmt vatten, men det når inte ända fram till sista elementet (inte ens "fisjummet") förän shunten stänger -den är öppen i ca 5-10minuter. Sen jobbar den igen i 20, 30 minuter med stängd shunt. Har man otur tillverkar den tappvarmvatten (10min) och avfrostar (15-25min) tillverkar tappvarmvatten igen (10min), sen gör den varmvatten till elementen! så det kan ta lång tid innan vi får värme på elementen i 5-10 minuter, under tiden vp värmer vattnet hinner det som finns i elementen att kallna! Därför har vi shuntat i manuellt läge för att få varmt inne! Vi kör på kurva 8, använder vi kurva 9 och det blir över -20grader stannar vp med felet "för hög kon ut". Installatören hittar inte något fel......men något fel är det.....
Felet är troligen din shunt. Den frågan jag ställer mig är varför du har en shunt till ett radiatorsystem. Men det är ju bara jag.... Hög kond ut innebär att du har dåligt flöde på värmesystemet. Så mitt tips är att åtgärda flödesproblemen, fungerar det inte då så kan du börja