0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HeiDette var artig lesning...Hva skjer om du legger inn 8 paneler?MvhKjell
Jeg kan regne på det. Men 8 paneler löner seg ikke på sommeren .... om du ikke har stor pool eller stor familie. Du skal også kunne håntere overvarmen ....
HeiMitt årsbehov ligger på 12570 Kwh (419 m2 x 30kw m2) (noen mener 17kw m2 men det er jeg skeptisk til)Det blir et nytt hus så det blir jo et lavtempratur anlegg til oppvarming.Problemet blir nok overskuddsvarmen på sommeren, men jeg har et borrehull som ikke er i bruk som jeg muligens kunne lette trykket i om det er mulig...
Ewald, vad är detta för nånting
Faschinerande.. Är det inte osäkert att få det tätt mellan folien o slangarna? Nu kanske det spårar ur men har monterat en tank som gick från källare till tak i våningsplan hos en bekant. Blev extrem bra skiktning naturligtvis men om man hade haft ytterligare en våning till....? Idealet kanske vore att sätta en 6 m hög tank + en skorsten och sen börja planera hur huset skulle se ut? vilka möjligheter, men då hade förstås inte värmesystemet fått plats på 60 x 60 cm som finns tillgängligt i alla nyfabricerade hus. Värmelager tar plats och de saltlager som fanns på gång under 70-talet blir mindre aktuella ju bättre våra hus byggs. Finns naturligtvis ingen ekonomi att installera ett jättedyrt värmesystem, som visserligen är gratis resten av livet ,när huset ändå inte förbrukar mer värme än vad brödrosten klarar av. (detta var ingen pik åt vp)Ingen vill väl kosta på mer än nödvändigt.Det blir väl som när man skall byta avgasrör på bilen. Ingen ide att kosta på ett rostfritt ifall man skall sälja huset.