0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kan det vara så att om man har för låg kurva mot vad man borde ha så hamnar man lätt för lågt och om man har för hög kurva hamnar man lätt för högt?
Någon skrev i en helt annan tråd att innetemp enligt rumsgivaren alltid ligger ca 0,5 ºC över börvärdet för innetemp som man själv ställer in, dvs systemet skulle medvetet lägga sig strax över. Min erfarenhet är att den verkliga innetempen alltid ligger lägre, inte högre. Sen har jag också noterat att rumsgivaren har mycket stor inverkan på framledningens börvärde. Jag har huskurva 50. Just nu är det -16 ute, 20.2(20.5) inomhus. Med "rumsgivare: nej" lägger sig framledningen på 51, som väntat, men med "rumsgivare: ja" blir den 57. Skälet till min fråga är att jag försöker beräkna hur mycket mer radiatorkapacitet jag behöver till nästa vinter, för att kunna sänka framledningen såpass att min EcoAir kan jobba ner till åtminstone -15. Just nu måste jag spärra den vid -11. Det blir ju lite svårt när EcoEl så kraftigt modifierar den förvalda huskurvan. Jag har ju valt 50 för jag har trott att det funkar, men tydligen jobbar den egentligen enligt kurva 56, när den modifierar enligt rumsgivaren. Är det någon som vet om EcoEl har nån minnesfunktion inbyggd så att den minns om det tidigare varit svårt att hålla förvald innetemp?
Ja det finns nån slags tidsfunktion också. Jag har haft för låg kurva och det tycks den ha kompenserat för genom att höja framledningen rejält baserat på innegivaren. När jag justerat upp huskurvan har det tagit tid för styrsystemet att ändra justeringen. Mitt eldande påverkar nästan inte innegivaren alls, men höjer temperaturen i köket en aning en grad eller så. Parcan är ju vattenmantlad och värmer extratanken, som sen pyttsar över till EcoEl i lagom takt för att hålla inställd temp i nedre pannan.