Jag har en två st tankar (2x500 l) och en värmepump med fast kondensering.
Min uppsättning:
1 - radiatortank - värms i sin helhet av värmepump till max radiatortemp - kanske 40C - "topp botten"
2 - tank 2 förvärms i botten via tank 1 - elpatron i toppen. Jag har slingor i denna tank, som du har. Elpatron ligger under den övre slingan. På så vis slutvärmer du från 40C upp till kanske 55-60C. Denna tank kan även laddas via vedpannan. April/maj-Sep/okt fixas värmen via solfångare med slinga i tank 2.
Sedan har jag en 4-vägs biv shunt för uppvärmingen. Den plockar i första hand från tank 1. Om VP ej orkar hålla framledningstempen på grund av sträng kyla (eller om pumpen skulle packa ihop), så plockas spetsvärmen från tank 2 - helt "automatiskt".
Nu när det varit "griskyla" i några dagar har pumpen bara mäktat med att fixa 38C vatten och jag har behövt kanske 42C i snitt. Då har det spetsats från tank 2 - IE blandning från tank 1 och 2 . Nu när jag inte eldat i pannan på en hel vinter har jag med glädje via ett par ilägg om dagen i vedpannan, värmt huset med 2,5 KWH elförbrukning av VP + lite gamla torrakor. Riktigt bra uppsättning som jag fick tips av från Sfinx, där jag köpt min värmepump.
I min vedbod kan jag ladda in 12 rader med ved. I fjol då jag bara körde ved, hade jag slut på ved första veckan i mars. Nu har jag just idag gjort slut på första raden. Sedan är det en extrem skillnad på årets och fjolårets vinter...