Efter det att Vp:n (Echopart 12 kw) gått kontinuerligt i 3 dygn testade jag strax efter midnatt att höja farten på cirkpumpen till radiatorsystemet (Flygt Eco-V 25-40-130, 9-35w) med 2 snäpp (av 7) från läge 4 till 6. Effekten blev tämligen omedelbar som syns av bif grafer! Vp:n stannade, framvattnets temp sjönk och returen ökade och deltat minskade. Effekttuttaget i Zenith-tanken ökade från 3 kw till 9 kw. Temp i övre tanken sjönk med drygt 10 ºC.
Efter sänkning av cp-hastigheten tillbaka till läge 4 på morgonen efter ca 9 tim återgick allt till ungefär som det var innan jag höjde hastigheten. Utetempen har stigit från ca - 22 till - 9 ºC, men det är ju inte temperaturstegringen som haft största betydelsen. Jag körde hela förra året på läge 2, men då har jag problem med värmen på en radiator i ett toarum därför har jag höjt till läge 4 i år. På läge 2 blir deltat väldigt högt vid utetemp under - 10 ºC (diffen ligger då på 17-18 ºC).
Några kommentarer?
Denna test visar alltså att i a f med min kombination (EchoPart 12kw + Zenith I550) har flödeshastigheten i radiatorkretsen stor betydelse.