0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Enligt grafen tillverkas tappvarmvatten inte vid varje start, jag tror det är en äldre lösning du refererar till.
Med en större pump, får man rejält mycket högre snittemp på brine in! Inte vid idiotkyla då blir det kontinuerlig drift och därmed låg temp på brine.Men har man en liten pump då är det ofta kontinuerlig drift och därmed låg temp på brine, till det kommer dyr elpatrondrift vid kyla!!
Vid normal temp värms brine till borrans temp under stopptiden, även borran återhämtar sig nog en del.Vid pumpstart har man rejält förhöjd temp, det "första" varvet för brine. Men en förhöjd temp kvartsår under längre tid än så!! Det ökar COP.
Stopp stopp,Vad menar du?Kan man ställa in VP'n så att den alltid gör VV i slutet av uppvärmningscykeln?Jag som trodde jag hade järnkoll på manualen./pen15en
Roland.Vilken styr har du.
I och med ht modellerna så ändrades varmvattenladdningen.Jag kommer inte ihåg exakt men tror att det går till så här.Gamla modellen: Styrs enbart på gt3 startar på 42.5gr. stannar på 47.5 (börvärde 45gr. 5gr. hysteres)Efter värmedrift så växlar den över till vv drift om tempen ligger under 47.5 i beredaren.HT modellen: startar på gt3 men stannar på gt9. Börvärde på gt3 är 51gr.Går ej över till varmvattendrift från värme om beredaren ligger över börvärdet.