0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mina observationer har gett mig följande uppslag:Förångarbegränsningen går in när temperaturen på förångaren går under ca -16 ºC. Vilken temperatur förångaren får beror på kompressorhastighet, energiinnehåll i frånluft (dvs temperatur och hastighet på frånluft spelar roll) och hur mycket energi som tas ut till värmekrets.När det inte är så kallt åker vår pump på begränsning runt 90%. Framledning under 35 ºC och dT under 3 ºC.Vårat hus är begagnat med golvvärme, som vid DVUT -14.7 ºC behöver dT på 4 ºC (inställt på 4.5): Övrig info är kurva 5(-1), luft 165m3/h. När det blir kallare och framledningsbehov ökar och dT ökar får pumpen lov att jobba högre och högre. Under -8 ºC jobbar vår pump med 120Hz konstant.
Hoppas ngn kan svara på denna.Ser också på min pump att den kan varva betydligt mer när den fixar VV, men när den går över till värme sjunker frekvensen. (En följdfråga till forumfolket - vilka parametrar styr frekvensen? Min är mer eller mindre och kör mest på 60-80Hz.... mkt snålt tycker jag då den kan köra i 120.)
behovet för huset är
Det är samma här pumpen ligger och puttrar på 60Hz medan patronen går. Det borde finnas någon på forumet som kan ge tips på hur man kan felsöka detta, är det ett inställningsproblem som går att fixa i menyerna eller fel på programvararn från NIBE?