0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Purjo__ : Bilden är bra, men nej... ingångarna på min panna sitter däruppe, dvs både VPin och VPut.
Och sedan så har inte min rörmokare installerat mina cirkulationspumpar på de sättet, han har satt en på VPut och en på VPin så jag har en cirkulationspump för varje slinga, dumt?
Purjo__ : Bilden är bra, men nej... ingångarna på min panna sitter däruppe, dvs både VPin och VPut.Och sedan så har inte min rörmokare installerat mina cirkulationspumpar på de sättet, han har satt en på VPut och en på VPin så jag har en cirkulationspump för varje slinga, dumt? Maba: Men jag vill klargöra en sak, att när det var plus grader dvs +5 ute så klarade pumpen att gå upp till 51 grader på returen. Dvs att radiatorerna är inte för stora för min VP?Har nu förstått att det finns en såkallad brytningspunkt och att den inte kan leverera lika hög returtemp om man inte kör med tillskott. kullabacken : Det stämmer de du säger, dubbelmantlad är den och det lät bra i mina öron när jag köpte den. Den ska tillverka varmvatten genom att den yttremanteln (66 L) värmer indirekt upp den andra manteln som är VVB på 220 L. Men den har en inbyggd patron som går in i Ackumulator delen och backar upp när jag känner att tappvarmvattnet är inte som de ska vara och kan säga att jag har nu fått använda mig utav el-patronen de senaste dagarna enbart för att värmepumpen inte har kunnat uppnå de 51 grader som är satt på returtempen. Men efter lite mer kött på benen både från er och från CTC så har jag som sagt förstått hur den fungerar, kanske inte fullt ut men på god väg. =)Ska ev installera en braskamin idag i källaren då behovet är störst där så får vi allt se om de blir någon skillnad.Har tänkt på en vattenmantalad ved/pellets kamin, vad skulle ni rekommendera?