Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CTC Ecoair 107 Polar Edition/ Nibe VPA 220/70 -- Framledning runt 42 grader?  (läst 5373 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ham0dy86

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekeby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoAir Polar Edition 107 + Nibe VPA 200/70 6kW
Hej,

Är ny på forumet. Undrar om det finns någon trimmad person som kan ge mig lite svar på mina frågor.

Har installerat en CTC Ecoair Polar Edition 107 som jag kör mot en Nibe VPA 220VV/70 Ackumulatortank
med inbyggd elpatron på 6 kw. CTC:n använder sig av sin egna styrning dvs jag har ingen Ecologic.

Installerades i December månad och då va utetempen runt 5-10 grader (Bor i Skåne/Ekeby)
Har ställt in VP in på 51 grader och då ska den enligt CTC ge VP ut 58 grader, vilket den gjorde och de konstiga var att den kom upp i 51 och sedan stanna den vilket är ganska normalt men det varade inte så länge, typ 10 min sen så körde den igång igen. Jag hade satt differensen på 10 grader dvs att VPin fick sjunka till 41 innan den körde igång.

Trodde att den skulle stanna lite längre med tanke på att jag har en såkallad Ackumulatortank.

Jag la märke till att min CP till VPin var satt på steg 2, dvs näst högsta hastigheten och den andra CP till VPut var satt på steg 1. Jag frågade min granne som är en rörmokare och han sa att jag då skulle ställa in CP till VPut på steg 2 och CP till VPin på steg 1 för att vattnet inte skulle strömma för fort genom min VP.

Varför den andra är inställd på steg två, dvs den som sitter på VP ut är för att få upp flödet till ovanvåningen.

Nu har utetempen sjunkit till -8 ibland -10 men de sägs att de ska bli -15 och då blir jag ganska orolig för vad jag trodde var att Polar Edition skulle klara till -20 men det jag inte visste att den inte klarar att värme VPin till 51 grader eller så är det bara något jag har gjort fel eller så ska de vara så?

Nu när det är -8 till -10 så är VPin 39-40 grader och VPut 42-43 grader vilket är också väldigt märkligt då jag trodde att VPut skulle ha en differens på 7 grader.

Vilket fall så har jag fått slå på patronen senast igår och har låtit den gå ett bra tag men de jag har märkt, även med elpatron så kommer aldrig VPin upp i de 51 grader jag ställt in den på...nu är även differensen på fördröjningen sänkt till 5 grader... dvs när den faller till 46 grader ska den köra igång igen men man kan säga att den stannar väl aldrig eftersom den når aldrig de 51 grader?

Hoppas ni har några svar då jag är en amatör när de kommer till detta.

P.S Slutet av December månad låg min mätarställning på 17656... i detta ögonblick ligger den på 20421 vilket motsvarar nästan 2765 kw på drygt en månad är detta normalt?
I Decemeber så installerades den den 12 december och den förbrukade omkring 2000 kw på de dagar som var kvar i den månaden.
Vi flyttade in omkring den 22 december i huset. Under december månad så behövde aldrig använda elpatronen.

Vi är 2 personer i hushållet och huset är delvis sten och delvis trä och har en boyta på 115 kvm 2-plan plus källare som är omkring 25 kvm uppvärmd och den andra delen av källaren är 25 kvm krypgrund.

Huset fick en totalrenovering från april fram till slutet av november, ovanvången isolerades och all el är nydragen, nya element i hela huset men tyvärr så har vi 2 glas fönster som skall bytas till sommaren.

Vore tacksam för alla svar /Mommo
Kunskap övervinner...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Vad är det du kallar VPin resp VPut? Det sitter väl en cirkpump som cirkulerar vattnet mellan tanken och VP'n? Med din beskrivning låter det som att du har två pumpar som dessutom är inställda på olika hastighet?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
VPin resp VPut ger temperaturen på vattnet som går in resp ut från EcoAir. Givarna sitter i värmepumpen.
Pumpen bryter på för hög temp på VPin, den vanliga EcoAir stoppas vid 48º och polar vid 50º-51º (tror jag det är).
När det blir kallare (runt -5º) faller den här bryttemperaturen ner mot ca 40º vid -15º ute.
Normalt har man väl bara en laddpump som cirkulerar vattnet genom EcoAir?
erp
« Senast ändrad: 02 februari 2012, 16:37:17 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Ham0dy86

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekeby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoAir Polar Edition 107 + Nibe VPA 200/70 6kW
Vad jag menar med VPin respektive VPut är alltså nedre & övre anslutning på värmepumpen.

VPin går kallt vattnet in och VPut är där varm vattnet går ut till radiatorerna.

Min rörmokare satte två cirkulations pumpar, en på retur stammen till VPin och en på turen dvs på VPut, är detta korrekt? Har själv funderat på saken men som sagt, är en amatör.

Min rörmokare satte en Cirkulationspump på tur stammen för att den ska kunna driva vattenflödet till andra våningen och så satte han den andra för att den skulle driva vattnet ut till värmepumpen.

Varför dem stod på två olika hastigheter är för två olika skäl. Den ena CP som stod på lägsta hastigheten är den som sitter på returledningen, vill ej att vattnet skall strömma för fort genom värmepumpen då är väl risken att den inte värmer vattnet ordentligt. Den andra CP som sitter på tur ledningen var satt till hastighet två dvs näst högsta hastigheten är för att elementen på plan 2 skall bli lika varma som de på plan 1, men har nu satt ner den till lägsta hastighet och finner att elementen på plan 1 blir varmare än plan 2 men samtidigt så kan man sova där uppe nu utan att svettas.

Men brukar man enbart ha en cirkulations pump och på vilken stam sätter man den?

Idag så hade vi som kallast -12 och temperaturen har aldrig varit nere och nuddat på -15 men redan vid -5 ville returtemperaturen inte gå över 42 grader och den levererade värmen var på 45 dvs på VPut.

Vad jag vet ska väl diffen vara på ca 7 grader mellan returen och turen.

Ringde till CTC idag och frågade om min KW förbrukning var normal och de sa att den va normal med tanke på husets storlek och andra faktorer kan spela in i rollen.

Men om en CTC Ecoair Polar Edition 107 lär max dra 2,8 KW/h så stämmer inte kalkylen på förbrukningen dvs den verkar dra mer än de som står angivet. Har kört nu med elpatron och de senaste timmarna och de märkliga är att returen kom upp i 51 grader och jag noterade även förbrukningen... med tända lampor och tv och de hela i huset så har mätaren enbart visat i förbrukning på ca 4-5 KW/h vilket jag kan tycka är konstigt då jag har samtidigt elpatronen igång.

Kan det vara så att om jag nu inte slår på patronen och låter värmepumpen jobba för sig att den drar mer än vad den ska för att den aldrig når till den inställda returen på 51 grader?
Kunskap övervinner...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
För att inte missförstå varandra så har jag ritat en liten bild som visar hur jag tycker att det borde se ut. Bilden är lite förenklad, men principen borde vara rätt...
VPin och VPut är de rör som går mellan pannan och VP'n. Röret till radiatorerna kallar man framledning och föret tillbaks kallas retur.
Cirkpumparna kan sitta antingen på VPin eller VPut och antingen på fram eller retur. Oftast sätter man dom på returen eftersom det är lite lägre temp där...

Stämmer bilden med hur ditt system ser ut?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
VPA 220/70 ?    VPA 200/70 är en dubbelmantlad VVB,
ser att det står acktank på nibes hemsida.
men 66liter är väl lite liten volym för att kallas acktank!?
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 08:57:52 av kullabacken »
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Maba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Anledningen att pumpen inte klarar av att ge 51 grader är att den inte har tillräckligt hög effekt i förhållande till dina radiatorer. Sedan så ger pumpen lägre och lägre effekt ju kallare det blir vilket ytterligare medför att maxtemperatur ut från pumpen sjunker och även delta T med fallande utetemp.

Att pumpen inte klarar att ge 51 grader är kanske inte så viktigt, det är bättre att jobba med lägre temperaturer eftersom det ger bättre COP.

När du provkörde och fick upp temperaturen i 51 grader kan jag tänka mig att termostater i dina radiatorer strypte flödet och du fick färre radiatorer att jobba mot och då klarar pumpen att få upp temperaturen i systemet samt att det då var varmt ute vilket höjde effekten från pumpen.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad Ham0dy86

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ekeby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • CTC EcoAir Polar Edition 107 + Nibe VPA 200/70 6kW
Purjo__ : Bilden är bra, men nej... ingångarna på min panna sitter däruppe, dvs både VPin och VPut.

Och sedan så har inte min rörmokare installerat mina cirkulationspumpar på de sättet, han har satt en på VPut och en på VPin så jag har en cirkulationspump för varje slinga, dumt?

Maba: Men jag vill klargöra en sak, att när det var plus grader dvs +5 ute så klarade pumpen att gå upp till 51 grader på returen. Dvs att radiatorerna är inte för stora för min VP?

Har nu förstått att det finns en såkallad brytningspunkt och att den inte kan leverera lika hög returtemp om man inte kör med tillskott.

kullabacken : Det stämmer de du säger, dubbelmantlad är den och det lät bra i mina öron när jag köpte den. Den ska tillverka varmvatten genom att den yttremanteln (66 L) värmer indirekt upp den andra manteln som är VVB på 220 L. Men den har en inbyggd patron som går in i Ackumulator delen och backar upp när jag känner att tappvarmvattnet är inte som de ska vara och kan säga att jag har nu fått använda mig utav el-patronen de senaste dagarna enbart för att värmepumpen inte har kunnat uppnå de 51 grader som är satt på returtempen. Men efter lite mer kött på benen både från er och från CTC så har jag som sagt förstått hur den fungerar, kanske inte fullt ut men på god väg. =)

Ska ev installera en braskamin idag i källaren då behovet är störst där så får vi allt se om de blir någon skillnad.

Har tänkt på en vattenmantalad ved/pellets kamin, vad skulle ni rekommendera? :)
Kunskap övervinner...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Purjo__ : Bilden är bra, men nej... ingångarna på min panna sitter däruppe, dvs både VPin och VPut.

Anslutningarna sitter upptill, men returen går ner till botten via ett rör i tanken (om det är rätt kopplat). Du ser det på bilderna i manualen: http://www.nibeonline.com/pdf/011031-1.pdf

Citera
Och sedan så har inte min rörmokare installerat mina cirkulationspumpar på de sättet, han har satt en på VPut och en på VPin så jag har en cirkulationspump för varje slinga, dumt?

Vad menar du med 'varje slinga'? värmebärare in och ut är en slinga - Allt vatten som går ut till VP'n kommer ju in igen...
Om rörmokaren har satt två pumpar på VB-slingan så är det kraftigt felkopplat. I så fall borde du ha ytterligare en cirkpump till radiatorkretsen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
I manualen till EcoAir finns ett diagram som visar arbetsområdet för VP vid olika temperaturer.
max VPut är vad värmepumpen maximalt kan leverera, rent teoretiskt så att säga. Jag har räknat om till tabell och lagt in lite andra värden:

maxVPut är alltså värdet i figuren.
VPin-stopp är den VPin som VP stannar på, som tycks ligga på maxVPut - 7º oavsett temp ute.
Praktisk VPut är den VPut du får precis när du når VPin-stopp, beräknad som VPin-stopp + 4º, eftersom man ligger på ca 4 graders diff på in/ut när det går ner mot och förbi -10.

Ute   maxVPut   VPin-stopp   Praktisk VPut
-8   58           51           55
-9   57           50           54
-10   56           49           53
-11   54           47           51
-12   53           46           50
-13   52           45           49
-14   51           44           48
-15   50           43           47
-16   48           41           45
-17   47           40           44
-18   46           39           43
-19   45           38           42
-20   44           37           41

När Praktisk VPut hamnar långt under framledningens börvärde får jag svårt att hålla värmen i huset när det blir riktigt kallt, så just nu har jag ställt in "Min utetemp" på -12.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Castrol

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av få med Eco Logic på forumet
Purjo__ : Bilden är bra, men nej... ingångarna på min panna sitter däruppe, dvs både VPin och VPut.

Och sedan så har inte min rörmokare installerat mina cirkulationspumpar på de sättet, han har satt en på VPut och en på VPin så jag har en cirkulationspump för varje slinga, dumt?

Maba: Men jag vill klargöra en sak, att när det var plus grader dvs +5 ute så klarade pumpen att gå upp till 51 grader på returen. Dvs att radiatorerna är inte för stora för min VP?

Har nu förstått att det finns en såkallad brytningspunkt och att den inte kan leverera lika hög returtemp om man inte kör med tillskott.

kullabacken : Det stämmer de du säger, dubbelmantlad är den och det lät bra i mina öron när jag köpte den. Den ska tillverka varmvatten genom att den yttremanteln (66 L) värmer indirekt upp den andra manteln som är VVB på 220 L. Men den har en inbyggd patron som går in i Ackumulator delen och backar upp när jag känner att tappvarmvattnet är inte som de ska vara och kan säga att jag har nu fått använda mig utav el-patronen de senaste dagarna enbart för att värmepumpen inte har kunnat uppnå de 51 grader som är satt på returtempen. Men efter lite mer kött på benen både från er och från CTC så har jag som sagt förstått hur den fungerar, kanske inte fullt ut men på god väg. =)

Ska ev installera en braskamin idag i källaren då behovet är störst där så får vi allt se om de blir någon skillnad.

Har tänkt på en vattenmantalad ved/pellets kamin, vad skulle ni rekommendera? :)

Med din lösning borde du ha lågt flöde över VP för att få till en hög VPut och därigenom hög temp tanken för att tillgodose varmvattenbehovet (då VV inte kan spetsas separat med din lösning). Lågt flöde gynnar även skiktning i tanken och därigenom att VP inte stoppar på hög VPin i onödan (vid kyla ute).

I din lösning behöver du testa hur högt du kan värma tanken med El-spets innan botten av tanken blir för varm och VPin bryter. Sämsta möjliga läge uppstår om du måste ha en framledningstemp som överstiger ovanstående värde när det är kallt. Då kommer pumpen alltid att stå pga för hög VPin. (Detta uppstår för en del som kör EcoEl och EcoAir, läs mer om detta i Erp:s klistrade tråd)
« Senast ändrad: 03 februari 2012, 16:53:25 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad Maba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Enligt CTC ger en 107 Polar Edition 7.5 kW vid +7C men bara 4.9 kW vid -7C.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!