Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sliter starterna pÃ¥ en värmepump  (läst 4429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
Sliter starterna på en värmepump
« skrivet: 24 oktober 2005, 11:55:58 »
Många i detta forumet har påstått att många starter sliter på värmepumpen.
Var kommer denna uppgiften i från? Vilken komponent slits. En trefasasynkronmotor tåler utan vidare 1000 STARTER I TIMMEN SÅVIDA INTE TRÖGHETSMOMENTET ÄR STORT exempelvis vid start av centrifuger; . att vissa tillverkare har mjukstart på värmepumpen är inte för att skydda motorn UTAN för att minska strömstötar på nätet. En mjukstart ökar faktiskt den termiska belastningen på MOTORN. Kompressorer för att komprimera luft startar ofta 100 GÅNGER I TIMMEN.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2005, 17:13:06 »
Många i detta forumet har påstått att många starter sliter på värmepumpen.
Var kommer denna uppgiften i från? Vilken komponent slits. En trefasasynkronmotor tåler utan vidare 1000 STARTER I TIMMEN SÅVIDA INTE TRÖGHETSMOMENTET ÄR STORT exempelvis vid start av centrifuger; . att vissa tillverkare har mjukstart på värmepumpen är inte för att skydda motorn UTAN för att minska strömstötar på nätet. En mjukstart ökar faktiskt den termiska belastningen på MOTORN. Kompressorer för att komprimera luft startar ofta 100 GÅNGER I TIMMEN.

Jag tror det är kompressorn...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2005, 18:37:51 »
Mitt förhoppningsvis logiska resonemang är som följer:

Vad påverkar en kompressors livslängd...

1. Antalet driftstimmar
2. Hur högt tryck den får arbeta med
3. Hur hög temperatur den utsätts för
4. Hur väl smörjningen fungerar
5. Variationer i alla ovanstående punkter

En start/stopp av kompressorn ger:

1. Driftstid
2. Den komprimerar trycket upp till några tiotals kg, för att sedan tappa trycket
3. Temperaturen går från rumstemp? till ca 70-120 grader, för att sedan svalna igen
4. Smörjningen påverkas på så sätt att oljan vid stopp sakta rinner av de ytor som skall smörjas (betänk den relativt varma olja som finns i komressorn när den stannar), vid start kommer att litet, men dock, ökat slitage rimligen att uppstå då smörningen sker med hjälp av komressorns rotation. (ingen separat oljepump som startar innan kompressrn startar för att säkerställa smörjningen) Oljans smörjande egenskaper är rimligen olika beroende på om den är 40 eller 100 grader varm, även detta faktum borde påverka smörjningen.

Vid ett givet årligt energibehov (husets värme/varmvattenbehov) så får man även ett givet antal driftstimmar, slitaget som beror på antalet driftstimmar är därför svårt att påverka (på annat sätt än att minska energibehovet genom isolering e.dyl.).
Vad man däremot enkelt kan påverka på de flesta värmepumpar är antalet starter, huruvida man tror att ett större antal starter är bättre eller sämre än ett färre antal är upp till bedömaren att avgöra.

I alla fall så länge oberoende tester inte kan ge vid hand vad fakta "i målet" är.

Min bedömning är dock att det är bättre med färre start/stopp än fler.
Jag påstår inte att jag har rätt, men jag redovisar vad jag tror.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2005, 18:53:35 »
Hej
Det är inte motorn som är det största problememt utan det är som sagts i tidigare inlägg i huvudsak kompressor delen. När en kompressor står kan en del av köldmediat lösas /blandas i oljan. När sedan kompressorn startar sänks trycket varvid köldmediat kokar därmed skummar oljan och smörjförmågan minskar. För att minska det problemet installeras ibland vevhusvärmare som minskar köldmediats förmåga att lösas i oljan.
Ett annat problem vid start är att vätstke droppar som ej förångats rusar med in i kompressorn och sliter på ventiler.
Det är ett känt problem att starter sliter på kylkompressorer, problemte kan eventuellt vara mindre på scrollkompressorer.
Omgivningstemperatur och tid mellan starter har inflytnade. Större kölmedie mängd,kallare omgivningstemperatur samt lång tid mellan starter ökar problemet.
Det vore intressant om någon har uppgift på dimensionerande data för kompressorer.Om man håller sig inom tillåten förångning och kondenseringstemperatur hur mycket klarar en kompressor avseende antal starte samt driftstimmar.
Anses en modern kompressor klara mer än en tllverkad för 10år sedan?
Själv har jag en kompressor som går på R 290 (gasol), den har 35200 drifttimmar.

Mvh
AnderA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #4 skrivet: 25 oktober 2005, 09:10:47 »

Själv har jag en kompressor som går på R 290 (gasol), den har 35200 drifttimmar.

Mvh
AnderA


Hur många starter?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 305
  • Karma +0/-0
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2005, 09:57:51 »
Jag har två DUO 12 installerade i två olika fastigheter. Den första installerades 1982 fungerade till kompressorbyte efter 14 år och 44000 h.Enl reparatör var det dykröret! vilket inte sade mig något. Ny kompressor monterades med gas R407A. Har gått sedan dess som en klocka även om viss effekt tappades vid gasbyte. (Inget tillskott) Nu  72000 h totalt. Den kompressorn hade längre gångtider pga större effektförbrukning hos huset men stoppade först.

Nästa Duo 12 installerades 1984  går fortfarande  utmärkt. Fortfarande med R502. 74000 h. Den senare har ochså haft 100% täckning vilket leder  till många start och stopp . Trots många år bara ett par expventiler.

På 1980-talet fanns ej nuvarande eltillskott utan endast 3kW reservvärme.
Tillskottet skulle komma från oljepannan genom reglering av shunten. Inte lätt. Första anläggningen sådan. Därför dimensionerade jag själv för 100% Leverantören protesterade mot så hög täckning men jag stod på mig. Fungerat utmärkt i 22 år och fortfarande. Kan man  av detta dra några slutsatser om start och stopp?

Utloggad hallingen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Buskerud, Norge
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2005, 10:26:54 »
Meget interresante observasjoner Lars!!
Ca hvor mange starter har de to varmepumpene dine hatt pr døgn?

Copeland anbefaler maks ca 12 starter pr time (scroll-komp), veldig få varmepumper har så korte sykluser........ ::)

Jeg tror det kan være en fare for at overfokusering på antall start/stopp fører til at mange varmepumper må jobbe seg opp i høyere fremledingstemperatur (f.eks flere gradminutter), og dermed slites mer enn det noen flere starter ville gjort???? Sc:,h
Lang driftstid for pumpene må jo også føre til slitasje på lager, bevegelige deler etc.
Pumper som går 5000-6000 timer pr. år må vel få større slitasje på disse delene enn en pumpe som går 2500-3500 timer pr år????
(Man sier at kaldstarter på biler sliter det samme som mange 100 mils kjøring, men ikke på hjullagerene.......... ;))


Thermia Diplomat 1050, 200 m2 oppvarmet areal, 150 m borhol, 160 liter acctank, lågtemperatur golvvarmesystem og konvektorer.
Skogeier og vedselger......

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2005, 10:27:46 »
Tyvärr så vet jag inte antalet starter,har inte mätutrustning.
Ganska långa gångtider / start . Säg 1- 1,5 timma i snitt.

///A
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad mso

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2005, 10:39:59 »
Hej  instalerade en ivt 1986 som har gÃ¥tt klockrent i 20 Ã¥r och inget tillskÃ¥tt har behövts, dvs mÃ¥nga starer.
Kan konstatera att det blir en start smäll som ruskar om i alla ledningar o ventiler på den gammle. På 20 år har enbart ett läckage i koppling blivit samt kontaktor byte.
Min nuvarande 1215 med mjukstart startar extremt mjukt och tyst och det lär väl skona rör o kopplingar i alla fall som inte vibrerar lika mycket som på dom äldre sedan känns det som om den rampar upp i hastighet på typ en sekund. mvh mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kÃ¥kar under Ã¥ren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nÃ¥n mÃ¥nad pÃ¥ ett intresant forum sÃ¥ blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hÃ¥rdlödda och 171m borrat  VÃ¥ran 1-1/2 plansvilla pÃ¥ 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per Ã¥r i umeÃ¥ trakten. Utfallet är ca17500kw Ã¥r ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 305
  • Karma +0/-0
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2005, 12:01:14 »
Hej igen!
Min VP gÃ¥r ogynnsamt vid 0 grader t.ex . GÃ¥r dÃ¥ 7 min stÃ¥r still i 7 min osv. Minst 4 starter i timmen vid 0 grader det blir  ungefär 100 starter/dygn.  GÃ¥r 100% vid -22 grader och kallare.  NÃ¥gon form av registrering av starter finns ej.
Antal starter/h högst vid 0 grader. Antal starter blir sedan mindre både vid kallare ocn varmare temperaturer. Antalet starter under 22 år måste bli mycket stort.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Sliter starterna på en värmepump
« Svar #10 skrivet: 25 oktober 2005, 13:48:57 »
Svar till Lars.
Inte säkert det är dåligt.
Om cykeltiden för en till/från cykel är 14 minuter hinner inte kompressorn och oljan i den att kallna.
Detta är kanske en fördel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!