0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lite osäker på definitionen av HH-el men en stor elförbrukare hos många, inklusive för mig är ju elektrisk golvvärme. Att dra ned den till en nivå så att man har bra komfort utan att det är onödigt varmt på golvet sparar många kwh per dag. Jag brukar ha den avstängd från mitten av maj t.o.m början av sep och när jag slår på/av den ser man direkt hack i förbrukningen.
Eftersom slingan är på 800W, så blir det runt 420 kWh per år.Jag har normalt slingan på 15 °C och värmer den bara på morgonen när det är dags för en dusch.
Om du bara värmer den till 15 C, bara kör den på morgonen och bara har den i 1 badrum och det ändå ger 420 kWh per år så kan man ju misstänka att det hos många (jag tillhör dem) går mångdubbelt mer till golvvärme.
Jag har en handdukstork som normalt går på värmepumpen, och den ger den mesta värmen där inne. Den går också på el när det är dags för duschen. Då stängs vattenflödet av genom den. Funkar kanon även på sommaren.
Hänger inte riktigt med här. Vad är vitsen med att stänga av vattenflödet genom handdukstorken när det är dags att duscha och köra den på el?
Prova kolla momentan effekt på elmätaren (vid några olika tidpunkter), skruva ut säkring för säkring tills du ser var det går el som jag skrev tidigare i tråden: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45987.msg453074#msg453074(eller läs bara av elmätaren nogrannare så du ser när din 40kWh per dygn går åt, så att det inte t ex är ditt elbolags onlinetjänst som ger dig fel värden eller så. Förresten kan det kanske vara din VP som använder tillskottsel en hel del, så när du räknar meed 2,2kW så stämmer inte det?)