Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F2025 och is pÃ¥ kondensor  (läst 13660 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: F2025 och is på kondensor
« Svar #15 skrivet: 14 april 2012, 22:04:29 »
Nu har jag bara titta lite på dina loggar, är du säker på att sensorn efter expansionsventilen har termisk kontakt med röret, inte värms upp av omgivningsluften omkring samt synkade med de andra sensorerna (dvs visar samma temperatur inom 0.1 grad när alla sensorer är vid samma temperatur) - kan också bero på att mycket värme leds över från den varma kondensatet
på andra sidan expansionsventilen via värmeledning i röret - om möjligt flytta sensorn längre ifrån expansionsventilen och närmare inloppet av evaporatorn.

saknar värden för värmen kort bit innan expansionsventilen (du nämnde att ledningen hann kallna mycket pÃ¥ vägen mellan kondensorn och expansionsventilen), brine in/ut eller luft in/ut samt värmen precis efter evaporatorn (för att se om suggasen hinner värmas en smula pÃ¥ vägen till kompressorn - om det är pÃ¥ 1/10-del graden lika och även inloppet är iskall in till plÃ¥ten pÃ¥  kapslingen till kompressorn  sÃ¥ är det risk för att droppar av flytande kondensat frÃ¥n evaporatorn följer med in till kompressorn och det är inte bra. 


---

Men det är en vätska som går in i expansionsventilen och vid trycksänkningen pga. bara litet hål till evaporatorn så börja vätskan dunsta väldigt fort och blir kallare pga. den lägre trycket i evaporatorn.

värmen som man tar upp i evaporatorn beror på att man kokar upp vätska till gas i den lägre trycket.

Det är exakt samma förlopp som att använda kylspray - den innehåller oftast ren R134a vid ca 6 bar absoluttryck (5 bar övertryck) vid rumstemperatur - när du trycker på knappen så pyser lite vätska genom ventilen och helt plötsligt är omgivande trycket för vätskan som tog sig igenom ventilen bara utsatt för 1 Bar absoluttryck (= atmosfärstryck) och då ångtrycket för vätskan är 6 Bar absoluttryck vid 25 grader så avgår en massa ånga från vätskan tills den når samma ångtryck som omgivande luften - och för att ånga av så måste det ta värme från vätskan som då kyls ned och ny balans upprättas med omgivande atmosfärstrycket när vätskan har kylt sig till strax under -24 grader C och R134a:s ångtryck är 1 atmosfär och knappt 30% av vätskan som gick genom munstycket kokade bort i processen för att kyla resterande vätskan som nu droppar på det du ville kyla.

Hur kallt du vill ha vätskan beror helt och hållet på trycket du har i evaporatorn och därför kan man genom att mäta temperaturen precis efter expansionsventilen få en indikation vilket tryck du har i evaporatorn med att jämföra temperaturen i för använda köldmediet temperatur/trycktabell för att få fram trycket (det tryck som man mäter med manometer om man kan/får koppla in på sugsidan i kylmaskinen).

 
   
« Senast ändrad: 14 april 2012, 22:36:51 av xxargs »

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: F2025 och is på kondensor
« Svar #16 skrivet: 15 april 2012, 12:35:30 »
Nu har jag bara titta lite på dina loggar, är du säker på att sensorn efter expansionsventilen har termisk kontakt med röret, inte värms upp av omgivningsluften omkring samt synkade med de andra sensorerna (dvs visar samma temperatur inom 0.1 grad när alla sensorer är vid samma temperatur) - kan också bero på att mycket värme leds över från den varma kondensatet
på andra sidan expansionsventilen via värmeledning i röret - om möjligt flytta sensorn längre ifrån expansionsventilen och närmare inloppet av evaporatorn.
Nja, helt perfekt kontakt mot röret får jag inte iom att jag använder ds18s20 i to-92 kapsel och den är inte helt perfekt för att monteras mot rör och har bara en noggrannhet på 0,5°C och är inte kalibrerad mot övriga. Den är iallafall monterad med kylpasta och alutejp med isolering runt. Men jag har svårt att tro att monteringen ger 4graders mätfel och om man känner på rören så känner man tempskillnaden, och ir-termometern säger samma temperaturer (sätter eltejp på röret vid ir mätning).
Jag skall testa att flytta givaren närmare förångaren, men det är svårt att komma åt att montera den närmare.

saknar värden för värmen kort bit innan expansionsventilen (du nämnde att ledningen hann kallna mycket pÃ¥ vägen mellan kondensorn och expansionsventilen), brine in/ut eller luft in/ut samt värmen precis efter evaporatorn (för att se om suggasen hinner värmas en smula pÃ¥ vägen till kompressorn - om det är pÃ¥ 1/10-del graden lika och även inloppet är iskall in till plÃ¥ten pÃ¥  kapslingen till kompressorn  sÃ¥ är det risk för att droppar av flytande kondensat frÃ¥n evaporatorn följer med in till kompressorn och det är inte bra. 
Jag har inte lika stort fall där längre utan det ligger nu på ca 4 grader, temperaturerna är i loggen "Kondensor UT" samt "Expventil IN".
I loggen kan man se "Forangare UT" som är efter evaporatorn, dock inte riktigt *direkt* efter då utloppen från förångaren går ner och vänder i botten och sedan upp och jag mäter efter det har gått upp på ett liggande avsnitt. Alltså kan gasen vara något extra värmd på den sträckan, om man sedan kollar på "Innan kompressor (suggas)" så är denna något varmare ca 0,2 °C (dock för liten skillnad för att vara säkerställd iom montering och toleranser) vilket dock tyvärr inte stämmer med mitt intryck när jag kollar på rören eller när jag mäter med ir, då det verkar bli kallare mot kompressorn.
Suggasröret från förångare till kompressor får viss isbeläggning vid körning.

Luft innan förångaren torde vara samma som "UTE sydsida" i loggen, tyvärr har jag ingen lufttemp efter förångaren men det kan jag komplettera med.



1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: F2025 och is på kondensor
« Svar #17 skrivet: 15 april 2012, 13:36:28 »
vad säger IR-mätaren om du sveper efter rörlängden frÃ¥n expansionsventilen mot evaporatorn  (eller att du probar) - har du nÃ¥gon temperaturfall med avstÃ¥ndet frÃ¥n expansionsventilen ??

det kan ju vara så att du har en strypning/igentäppt längre in i evaporatorn som stör det hela och detta kan nog bara konstateras med en differensmanometer inkopplad precis före och efter evaporatorn för att se om du har hög tryckfall i evaporatorn - tex. 4 graders motsvarande tryckfall vid 0 grader är nästan 0.8 Bar tryckfall för R404A vilket är nog mer än att man kan överse det.

   

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: F2025 och is på kondensor
« Svar #18 skrivet: 15 april 2012, 22:18:13 »
Jag kommer tyvärr inte Ã¥t att mäta längre bort efter exp-ventilen, men för att fÃ¥ en uppfattning sÃ¥ körde jag med IR-termometern över förÃ¥ngaren och pÃ¥ en del ställen är förÃ¥ngaren betydligt kallare, ner mot -8grader. 
Verkar dock som att det är ganska stora temperaturskillnader (2--8°C) vilket jag tolkar som att förångningen sker ojämnt (och kanske ofullständigt), troligtvis pga tryckfall i förångaren.
Jag lämnar det som det är tills det blir uppmätt av kunnigare med manometer (förhoppningsvis i veckan).

Vill även passa på att ursäkta trådskaparen för kapningen, men förhoppningsvis har fler nytta av informationen.
« Senast ändrad: 15 april 2012, 23:31:14 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: F2025 och is på kondensor
« Svar #19 skrivet: 15 april 2012, 22:55:09 »
vid vilken utomhustemperatur var det ??


Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: F2025 och is på kondensor
« Svar #20 skrivet: 15 april 2012, 23:30:13 »
+5 °C
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: F2025 och is på kondensor
« Svar #21 skrivet: 16 april 2012, 00:09:22 »
Då skall du inte ha några -8 grader på någon punkt på kondensorn - du skall helst inte ens ligga under nollan om det är så varmt ute.

hmm - undras om du har fÃ¥tt nÃ¥gon polymeriserad olja eller vax liggande i slingorna som som hÃ¥ller emot... men först mÃ¥ste du dubbelkolla att du verkligen mäter rätt med smal termoprob och bra termisk kontakt  dÃ¥ IR-mätning kan vara lite osäkert beroende pÃ¥ emissionsgraden pÃ¥ ytorna.

du får försöka gå på rörkrökarna i evaporatorn och tejpa på dessa som du har gjort i övrigt för samma emissionsgrad...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!