0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag bara titta lite på dina loggar, är du säker på att sensorn efter expansionsventilen har termisk kontakt med röret, inte värms upp av omgivningsluften omkring samt synkade med de andra sensorerna (dvs visar samma temperatur inom 0.1 grad när alla sensorer är vid samma temperatur) - kan också bero på att mycket värme leds över från den varma kondensatetpå andra sidan expansionsventilen via värmeledning i röret - om möjligt flytta sensorn längre ifrån expansionsventilen och närmare inloppet av evaporatorn.Nja, helt perfekt kontakt mot röret får jag inte iom att jag använder ds18s20 i to-92 kapsel och den är inte helt perfekt för att monteras mot rör och har bara en noggrannhet på 0,5°C och är inte kalibrerad mot övriga. Den är iallafall monterad med kylpasta och alutejp med isolering runt. Men jag har svårt att tro att monteringen ger 4graders mätfel och om man känner på rören så känner man tempskillnaden, och ir-termometern säger samma temperaturer (sätter eltejp på röret vid ir mätning).Jag skall testa att flytta givaren närmare förångaren, men det är svårt att komma åt att montera den närmare.saknar värden för värmen kort bit innan expansionsventilen (du nämnde att ledningen hann kallna mycket på vägen mellan kondensorn och expansionsventilen), brine in/ut eller luft in/ut samt värmen precis efter evaporatorn (för att se om suggasen hinner värmas en smula på vägen till kompressorn - om det är på 1/10-del graden lika och även inloppet är iskall in till plåten på kapslingen till kompressorn så är det risk för att droppar av flytande kondensat från evaporatorn följer med in till kompressorn och det är inte bra. Jag har inte lika stort fall där längre utan det ligger nu på ca 4 grader, temperaturerna är i loggen "Kondensor UT" samt "Expventil IN".I loggen kan man se "Forangare UT" som är efter evaporatorn, dock inte riktigt *direkt* efter då utloppen från förångaren går ner och vänder i botten och sedan upp och jag mäter efter det har gått upp på ett liggande avsnitt. Alltså kan gasen vara något extra värmd på den sträckan, om man sedan kollar på "Innan kompressor (suggas)" så är denna något varmare ca 0,2 °C (dock för liten skillnad för att vara säkerställd iom montering och toleranser) vilket dock tyvärr inte stämmer med mitt intryck när jag kollar på rören eller när jag mäter med ir, då det verkar bli kallare mot kompressorn.Suggasröret från förångare till kompressor får viss isbeläggning vid körning.Luft innan förångaren torde vara samma som "UTE sydsida" i loggen, tyvärr har jag ingen lufttemp efter förångaren men det kan jag komplettera med.