Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SpÃ¥rlöst borta. TerraTerm  (läst 5565 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Spårlöst borta. TerraTerm
« skrivet: 31 januari 2012, 16:09:20 »
Jag har ett aggregat på min vind som heter Terraterm. Från aggregatet så går tilluft ner till de flesta rummen utom från kök och badrum som det går frånluft från. Det lite speciella med detta aggregat är att det sitter en kompressor i aggregatet som tar värme från frånluften så att tilluften blir uppvärmd. Mycket finurligt när det fungerar. Nu har kompressorn slutat fungera och ingen vill lösa problemet. Ringt några vent & kylfirmor som säger att de ska återkomma, vilket de inte gjort. Några andra säger att det bara är att kasta bort och köpa nytt. Dyrt! Systemet är från 96. Är det någon som kan förbarma sig med ett tips?
Mvh Niklas

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2012, 17:19:47 »
Heter det verkligen terraterm?

Terra betyder ju i stort sett jord.
Autoterm hade ett berg/jord värme aggregat som hette terramax

Det är inte Termavent du menar?
http://www.termavent.se/

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2012, 08:00:02 »
Tack för svaret.
Jo det står alldeles tydligt Terraterm AB A3. Köldmedia R407C.
Vad jag skulle behöva är nog någon som är vent eller kylkille som är duktig på detta och kan byta ut kompressor & köldmedia. Jag vill ju ha ett aggregat som hjälper till med uppvärmningen. Det är ju synd att inte använda när jag redan har kanaler i hela kåken! Så om det råkar vara så att någon vet vem jag ska prata med så vill jag hemskt gärna kontakta honom (eller henne).

Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2012, 08:06:12 »
Kanske ska tillägga att jag googlat Terraterm. Den enda träffen jag fick var frÃ¥n en kille med liknande problem som jag pÃ¥ det här forumet. Jag bor i Älvsjö Stockholm om det är sÃ¥ att nÃ¥gon vill anta utmaningen  :)

Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2012, 10:17:29 »
Känns mest som jag pratar med mig själv nu!
Jag har kollat för fullt på egen hand. Det verkar som min lösning är mycket lik Termavents lösning.
Är det någon som har erfarenhet av dem? http://www.termavent.se/

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2012, 12:24:53 »
Har du gjort någon egen felsökning ännu - som att det finns ström till aggregatet övh. - om kompressorn är helt iskall, jummen/varm/kokhet men brummar mest transformatorlikt i korta stunder och inte snurrar, om den snurrar, kollat säkringar, kollat termostater mm.

att ta ut en kylnisse för att en säkring eller termostat är trasig är ganska dyrt sätt att felsöka.

ibland får man vara lite egen dräng.


Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2012, 13:10:57 »
Tack för svar. Jag har en kompis som är elektriker. Det är han som dömt ut kompressorn. Längre än så vill han inte gå. Ström finns. Fler förslag?

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #7 skrivet: 01 februari 2012, 13:25:12 »
ström/spänning ända in till kompressorns tre pinnar ???

ibland är det startapparaten som inte fungerar - kompressorn startar inte och den trippar på överströmskyddet efter ett tag (inom 30 sek ungefär) med ofta ljudlig klick. Har den stått så och provstartat i några timmar så är kompressorn oftast varm/het och man hör en transformatorliknande ljud var gång den försöker starta med kanske 10 - 15 minuters mellanrum.

är kompressorn helt iskall och man har ström framme till kompressorns startapparat sÃ¥ skulle jag ta bort startapparaten och Ohmmäta kompressorns lindning sÃ¥ att det inte är avbrott - är det avbrott där sÃ¥ är det tyvärr byte.  Har kompressorn en extern klixon (värme och överströmsskydd) i startapparaten och det saknas spänning pÃ¥ kompressorns pinnar när den skall starta sÃ¥ är det byte av startapparat - det gÃ¥r ofta att fuskkoppla för att se om kompressorn startar utan startapparat för att se om kompressorn i sig verkar OK, innan man jagar ny startapparat. - dock krävs det att man är lite el-van för detta och kan mäta sig fram hur det borde fungera.
 
En ny startapparat är väldigt mycket billigare än en helt ny kompressor om det är nu detta som är felet.


Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #8 skrivet: 01 februari 2012, 13:46:04 »
Tack för ett seriöst svar. Jag begrep tyvärr inte så mycket. Jag skulle nog behöva hala upp lädret och låta ett proffs titta på den. Frågan är om det är ide att renovera en kompressor från 97. Kanske bästa alternativet att köpa ny kompressor. Men aggregatet vill jag helst inte byta.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9781
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #9 skrivet: 01 februari 2012, 15:40:52 »
Om en elektriker kontrollerat och mätt upp kompressorn är den med största sannolikhet slut. I sÃ¥ fall byte kompressor, förÃ¥ngare, expansionsventil m.m. vid samma tillfälle, inte roligt om pyspunka förÃ¥ngaren ett Ã¥r senare. Finns det inga reservdelar sÃ¥ är det kört, skulle vara om Termavent-prylar fungerar. Nytt aggregat eller bygg om lite huset och sätt in t.ex. en Nibe F470...   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2012, 17:05:11 »
Mitt problem är att jag inte vill investera så mycket pengar i lösningen. Vi kanske ska flytta om ett par år när barnen flyttat ut. Skulle verkligen behöva skrämma liv i anläggningen.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #11 skrivet: 01 februari 2012, 18:26:56 »
Ja går det inte att fixa den anläggning som finns och termavent skulle vara för dyr så kan man alltid kolla in danska Nilan som har två aggregat som jobbar på samma sätt.
http://www.nilan.dk/en-GB/Frontpage/Solutions/Domestic-solutions/Ventilation.aspx
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2012, 11:46:09 »
Kompressorn är med största sanolikhet en standardkompressor och borde kunna bytas av vilken kylkille som helst, och gasen är ju R-407c så ingen konvertering behövs.
De jag sett har Copeland kompressorer.
Terraterm har sålt ett gäng anläggningar i Eskilstuna där jag verkar och jag har sprungit på dom ibland, men jag har aldrig sett en som sitter inne på vinden.
De jag sett har suttit med kompressordelen ute på taket och fungerat som en luft/luft värmepump som tar tillvara på avluften från huset.
 Dom verkar fungera ganska bra med det enda felet att när vevhusvärmen pÃ¥ kompressorn gÃ¥r sönder sÃ¥ rasar kompressorn av vätskeslag efter ett tag, det gäller att bedriva lite översyn pÃ¥ dom...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #13 skrivet: 07 februari 2012, 11:05:01 »
Du verkar ju vara alldeles rätt kille att ta tag i det här! Har du någon firma man kan anlita?

Utloggad MRTwister

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Spårlöst borta. TerraTerm
« Svar #14 skrivet: 07 februari 2012, 11:11:41 »
Appropå Nilan så har de aggregat som är identiska. Det är två svårigheter. Först att få någon som vill göra jobbet. Andra problemet är att det kostar ca 35.000 för enklaste lösningen. Som jag förstår det så kommer jag att få samma funktion som om jag byter kompressor

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!