Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Nibe 750 + hus 212 kvm = ?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Nibe 750 + hus 212 kvm = ? (läst 2293 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lex
Gäst
Lex
«
skrivet:
29 januari 2012, 23:49:01 »
Citera
Hej
Bygger nytt hus i Skåne och i lättbetong, H+H. Huset är ca 210 kvm stort, 1 1/2 plan, elitfönster med 0,9 i U-värde.
Enligt energiberäkning och husleverantör skall en Nibe 750 räcka till för att värma upp detta hus. Jag är dock lite tveksam till detta och undrar om någon har erfarenhet av 750 och 200+ kvm hus eller har kunskap att säga om detta kommer att fungerar eller ej.
Tacksam för svar och kommentarer.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Nibe 750 + hus 212 kvm = ?
«
Svar #1 skrivet:
30 januari 2012, 00:29:28 »
Citera
Önskar jag får bygga ett eget hus någon gång.
Även då kommer jag välja kontrollerad tilluft. Alltså separat ventilation och separat uppvärmning. Medelst FTX.
frånluftsvärmepumpen tar i alla fall till vara på den uppvärmda inneluften men tyvärr är det ju kall uteluft som kommer direkt in.
Dock är ju frånluft den billigaste lösningen och därmed något som många väljer av förklarliga skäl. Det kostar ju en del att bygga hus helt enkelt. Så får man ta ställning till i fall man tror att det under husets livslängd kommer upplevas som en nackdel eller inte. Vet man med sig att man är petig om sådant som kalldrag som med golvvärme också kan upplevas värre, av vissa. Då kanske man ska fundera på FTX.
Nu svarar jag ju inte på din fråga utan skapar bara nya frågor.
Jag kan ju säga hur jag hade gjort men alla är ju olika.
Om husleverantören säger att det ska fungera så kommer det troligen att fungera. Det är ju bara att olika personer har olika uppfattning om vad fungera innebär. Har ni haft hus förut så blir det så klart enklare på alla sätt och vis för då har ni säkert en bestämd uppfattning. Och då blir ju egentligen bara frågan om man tror att det kommer krävas mycket spets i de eventuella fall då inte värmepumpen fixar behovet eller i de fall då man inte vill få in så mycket kalluft att man väljer att dra ner på hastigheten och därmed får komplettera med spets.
Givet att det totala energibehovet är ganska lågt i ett nytt hus även av denna storlek så är det ju inte stora pengar vi pratar om ens om man måste värma det helt och hållet med el.
«
Senast ändrad: 30 januari 2012, 09:41:06 av David Rinnan
»
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
ontop
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #2 skrivet:
30 januari 2012, 09:25:51 »
Citera
Byggde 170 m2 H+H med inflyttning för 12 månader sedan. Totalförbrukning första året 14500 kWh i Skåne, mer än vad energiberäkningen sade men ändå sjukt nöjd med tanke på att vi har många stora fönsterytor och rest tak i hela huset.
170 m2 och boverkets inställningar ger en pumpfrekvens på ca 100 Hz, då pumpen klarar 120 Hz bör det finnas utrymme för att klara större ytor. Vi använder elpatron vid ute temp under 4 grader så det får du nog också räkna med. Läs noga trådarna på detta forum innan du slår till, önskar att de funnits när vi bestämde oss för vårt värmesystem.
Loggat
Lex
Gäst
Lex
«
Svar #3 skrivet:
30 januari 2012, 12:23:44 »
Citera
Hej
Tack för era svar.
Ontop, med facit i hand, skulle du valt samma lösning? Jag funderar på lägga ned jordvärme men jag har svårt att få en klar bild på om man kan räkna hem investeringen eller ej. Skulle kosta ca 60 000 mer att välja jordvärme.
Kalkylen på FL system säger ju att jag inte kan räkna hem det på rätt många år men det jag har hört och förstått är att kalkylen är en sak och verkligheten en annan och är det så att när vintern kommer så behöver FL system betydligt mer el än jordvärme så blir ju hemtagningsplanen helt annorlunda.
Dock så finns det vissa som påstår att 750 är nästan som jordvärme dvs de klarar ungefär samma förhållande.
Loggat
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 859
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
«
Svar #4 skrivet:
30 januari 2012, 13:13:54 »
Citera
Personligen tycker jag det är trevligt att huset drar lite el, så jag skulle valt jordvärme! Kan du inte be hustillverkaren om en kalkyl för det så kan du jämföra (om du inte redan gjort det)?
PS. Dessutom kan man välja jordvärme utan att man kan räkna hem det. Bara för att man vill. Massa andra val i ett husbygge brukar inte baseras på kalkyler utan för att "det är snyggt". DS.
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #5 skrivet:
30 januari 2012, 14:31:38 »
Citera
om förutsättningarna för att borra är goda kan man ju även få frikyla.
Jordvärmevärmepumpen borde inte vara mer problemrelaterad än FL, tvärt om. Därmed är det själva markkollektorkostnaden som ska tjänas hem. Om vi tänker oss att denna är 60 000 så kommer den nog tvivels utan tjäna hem sig under sin livslängd. Ett borrhål också.
Skulle man vara lagd så att man tror att inflation och annat får kostnaden för energi att fortsätta öka i framtiden så blir troligen kalkylen än bättre.
En mer långsiktig kvalitétsinvestering (eller hur man nu vill kalla det.. alltså inte nödvändigtvis något man räknar hem men som ger en del fördelar) går väl gissningsvis på ca 100 000 mer än FL alternativet.
Då sätter man från- och tilluft med återvinning och borrar och får samtidigt frikyla. Alternativt gräver slinga men då får man inte kylalternativet på samma sätt.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
ontop
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
ontop
«
Svar #6 skrivet:
30 januari 2012, 19:47:33 »
Citera
Citat från: Lex skrivet 30 januari 2012, 12:23:44
Ontop, med facit i hand, skulle du valt samma lösning?
Jag är nöjd med förbrukningen men inte med hur pumpen funkar, det kan du läsa mer om i andra trådar. Så här i efterhand hade jag nog valt CZ pga de större anpassningsmöjligheterna. Baserat på VVS-ingenjörens beräkningar skulle vi klara oss med enbart värmepumpen förutsatt att den ger 6,5 kw hela tiden vilket inte är sant. Vi hade också alternativet att ta jord/bergvärme men det föll på en alltför lång återbetalningsperiod. Uppskattningsvis drar pumpen ca 3000 kwh elpatron per år vilket gör att det tar tid att betala tillbaka investeringen. Har man ett stort 1-planshus med golvvärme i hela och lättbetong i väggarna är detta inte den optimala lösningen men jag lägger hellre mina pengar på konstruktionen än på ett fancy värmesystem. Bygga nytt handlar mycket om kompromisser (om man inte har obegränsat med pengar vill säga)
«
Senast ändrad: 30 januari 2012, 22:55:38 av ontop
»
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #7 skrivet:
30 januari 2012, 19:58:28 »
Citera
3000kwh elpatron. Och sedan kanske inte COP är världsbäst när väl kompressorn levererar heller.
Men visst pratar vi säkerligen om 10 år och därtill är det ju precis som du säger att man kan inte få allt i sitt nya hus om inte budgeten är obegränsad.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1157
dolda: 0
användare: 12
Användare online
:
lubbis
jälldorf
mikael_norberg
Pumpens
TS Comfort AB
Elvinjo
Somn
T Ramsmark
tyke
Börje__
danne824
Breeelin
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info