Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CE50 ECO i hus med värmegolv + några radiatorer  (läst 3383 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
CE50 ECO i hus med värmegolv + några radiatorer
« skrivet: 29 januari 2012, 12:23:57 »
Jag har nyligen börjat logga och vill gå in på djupet att förstå min värmepump bättre. Om ni har erfarenhet av kaskadreglering så är jag väldigt intresserad av kommentarer/diskussion.

Här är loggen: http://pancake.io/8b0295//index.html

Vårt hus har ca 140 kvadrat golvvvärme på bottenvåningen och 50 kvadrat med radiatorer på övervåningen. Välisolerat nybyggt hus. Det sitter bara en t-ventil som delar vattnet mellan radiatorer och värmegolv.

1) Jag utgår från att då radiatorerna vill ha allt vatten så tar de det och väldigt litet flöde går i golven. Har därför ställt in radiatorer noggrant och kontrollerat att temperaturen i dem inte är så höga när rumstemperaturen är nära börvärdet i värmepumpen. Jag märker även att golven blir varma. Men av detta vill jag anta att huset är ett snabbt system när börvärdet ligger långt ifrån rumstemperatur (eftersom radiatorerna då tar all värme) och långsamt då rumstemperaturen närmar sig målet.

2) Jag hade tidigare nattsänkning -1 och börvärde 21,5. Men då vi nu har minusgrader ute kunde jag tydligt i loggen se att endast uppvärmning av värmepumpen utan extra element inte räckte för att höja temperaturen i huset. Resultatet blev att rumstemperaturen aldrig kunde komma närmare än 1 grad, dvs gick upp till 20,5 grader och pendlade runt 20,5. Jag stängde därför av nattsänkning och temperaturen pendlar nu runt 21,5 som det skall vara, och får använda extraelement för att nå målet. Men idag läser jag till min förvåning i den ganska dåliga manualen att nattsänkning ALLTID måste ha ett värde vid kaskadreglering. Varför? Är vår VP för dåligt dimensionerad eftersom den inte klarar sig endast på värmepumpen vid några få minusgrader? Skall jag kanske sätta nattsänkning på 0,5?

3) Man ser nu i loggen att VP ofta kör på VP 75 Hz och max element trots att den är nära 21,5 grader. Det är ju lätt att förstå att det hade vart bättre om den var lite mindre ivrig och körde med mindre element under en längre tid för att nå slutmålet, exempelvis VP 75 HZ + 2 element eller kanske bara ett elemement. Vilka inställningar rekomenderar ni att ändra isf?

Hoppas vi kan få en bra diskussion.

MVH
Daniel







« Senast ändrad: 29 januari 2012, 12:26:15 av DanielAA »

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1961
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 ECO i hus med värmegolv + några radiatorer
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2012, 19:53:59 »
Det är två saker jag reagerar över när jag tittar på dina grafer:

1) Jag tycker inte du får ner förångartemperaturen tillräckligt (min ligger ju på -18, -19 grader som lägst)

2) Dina elpatroner verkar vara inkopplade  under ganska långa perioder, det blir dyrt. Fast just idag verkar du ha eldat som en riktig koleldare för det ser ut som om pannan innan behövt hjälpa till alls under eftermiddagen ;)
(mina elpatroner går förvisso också in nu när det är så kallt men bara mycket korta perioder och det sammanfaller alltid med när vi använder vv)
« Senast ändrad: 30 januari 2012, 20:03:27 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: CE50 ECO i hus med värmegolv + några radiatorer
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2012, 09:53:36 »
Det är ett rätt stort hus du har DanielAA för en CE50, man anger en boarea på mellan 120-180 kvm men man har CE65 som alternativ från 180 och större (se http://www.comfortzone.se/besparing.htm), å andra sidan är det kanske inte ett problem då det är nybyggt och sannolikt inte har samma energibehov som ett 20 år äldre hus. Däremot måste jag säga att ert hus krambriw inte verkar behöva mycket tillskott nu som vårt gör nu när temperaturen faller, och då har vi väl relativt lika förutsättningar vad gäller yta och isolering (förhoppningsvis, husen har i alla fall samma byggår). Vi haft en förbrukning på pannan på närmare 80 kWh under förra dygnet (30 januari) då snittemperaturen var -5.0, och då pumpen drar runt 1.5-1.7 kWh vid max kompressoreffekt/fläktläge 2 så kan man konstatera att vi åtminstone haft lika mycket till i eltillskott konstant, vilket känns mycket när temperaturen inte varit lägre.

Det enda jag kan komma på DanielAA är att dels kolla att du har rätt tryck i systemet (vi fick bättre effekt i pannan efter att vi luftat systemet några dagar efter installation), samt att inte ha en nattsänkning > 0,5 grad för att undvika variationerna i temperatur. Sedan kanske du ska ta en dialog med installatören för att få deras kalkyler, vi fick svaret att en CE50 gav bättre värden än en CE65 trots att vi ligger på gränsen för vad CE50'n är avsedd för. Vi har inte loggning än, men det känns som om det är nödvändigt för att verkligen förstå pannan ordentligt!
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1961
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: CE50 ECO i hus med värmegolv + några radiatorer
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2012, 12:58:19 »
Ja, jag är mycket nöjd med totalförbrukningen. Vi har ca 21-22 grader överallt i huset. I natt började kylan "krama" om oss lite extra (ca minus 12 grader), ser att patronerna varit inne lite mer, dock inte så farligt och oftast räckte det tydligen med bara ett effektsteg. Se bilden nedan. Spiken längst till höger beror på mig, jag justerade upp rumstempen en halv grad, sitter hemma och jobbar idag, kände mig lite frusen...

Så här ser avläsningen för vår total elförbrukning ut (inklusive hushållsel) för dom senaste kalla dagarna här i Sollentuna (medeldygnstemperatur längst till höger):
Kodstycke: [Välj]
2012-01-20 Fre 52,6 kWh -3,85       
2012-01-21 Lör 52,4 kWh -4,23       
2012-01-22 Sön 57 kWh -1,66       
2012-01-23 Mån 56,4 kWh -4,5       
2012-01-24 Tis 58,8 kWh -3,48       
2012-01-25 Ons 66 kWh -4,96       
2012-01-26 Tor 52,8 kWh -2,83       
2012-01-27 Fre 52,9 kWh -2,31       
2012-01-28 Lör 51,9 kWh -3,23       
2012-01-29 Sön 58,6 kWh -5,03       



mvh
« Senast ändrad: 31 januari 2012, 15:02:29 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CE50 ECO i hus med värmegolv + några radiatorer
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2012, 22:12:08 »
Jättekul med alla svar och kul med diskussion.

Anledningen att jag har förångaren på -15 som lägst är pga av Comfortzone tech support berättat för mig på telefon att de rekomenderar att ändra "min temp förångare" till -15 (från -20). Detta för att få en bättre livslängd på värmepumpen. Huruvida detta endast gäller för CE50 ECO vet jag ej. Kolla med Christer på tech support om ni är intresserade av detta.

Och från och med någon timma sedan (2012-02-01 21:00) så är det inte min värmepump utan grannens som är på loggen. Han har problem med sin pump och jag hjälper honom.

Jag har nu ändrat mig och tycker min värmepump har funkat fint de senaste dagarna. Visst har den gått med mycket extraelement men uppenbarligen har det behövts, själva regleringen känns okey, den håller temperaturen inom +- 0,5 grader från det jag vill ha. Tempspikar tror jag berodde på att vi dammsög, tvättade och lagade mat samtidigt. Vi har inte eldat något medvetet de senaste dagarna för att inte fördärva loggning/reglering. Och tidvis har värmepumpen gått helt utan element.

Kanske skulle man testa lite med att öka konstanten "golvets tröghet" då vi har golvvärme i en betongplatta på mark som är på ca 150 kvadrat, kanske skulle det minska värmepumpens iver emellanåt för att istället ta det lite lugnare?

Det är nog så att det hade funkat något bättre med CE65 men att CE50 nog räcker även om dimensioneringen är i minsta laget. Därav att den få gå en del på extraelement nu på vintern.

Vad Micke skrev om nattsänkningen förstår jag inte riktigt. Jag har ju stängt av den eftersom endast VP inte räcker för att nå upp till den temperatur vi vill ha. Vi skulle kunna sätta nattsänkning 0,5 och sätta upp börvärdet med 0,5 grader men då blir det ju samma sak? Min diagnos av nattsänkning är att den saknar funktion för oss när det är så här kallt och måste stängas av men att den är bra på höst, vår och sommar genom att spara några kronor.
« Senast ändrad: 01 februari 2012, 22:15:26 av DanielAA »

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
SV: CE50 ECO i hus med värmegolv + några radiatorer
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2012, 06:54:27 »
Baksidan med att begränsa förångaren är att du sannolikt får en sämre effektivitet, men visst..det sparar säkert in livslängden en smula - osäkert dock om det vinsten överträffar den uteblivna besparingen i värme. Vore dock intressant att ta ett par ord med Comfortzone för att få deras syn på hur man har ställt in den egna pannan, ska ringa dit vid tillfälle.

Det jag menade med nattsänkning var egentligen baserat på det råd jag fick tidigare, då vi hade en nattsänkning på 1,5 grad vilket resulterade i variationer i temperatur och inte minst en konstant lägre innetemp än bör-värdet/vad vi önskade. Rådet var att inte ha så hög nattsänkning utan begränsa den till en halv grad, vilket gett oss bättre resultat..inte helt oväntat när man tänker efter lite. Poängen med nattsänkningen är ju inte att ha en temperatur som är en halv grad (enligt vår inställning) under bör-värdet, utan att låta pannan jobba lite extra enbart med kompressor för att åter nå bör-värdet innan eltillskottet sätts in, men om det faktiskt är lönsamt att köra hårdare med kompressorn än att kortvarigt stötta med elpatron vet jag faktiskt inte, det kanske är bättre att ha 0 nattsänkning, året runt..?

F ö kan tilläggas att jag funderat på om vi inte fått en bättre driftsekonomi med en CZ65 istället, men det känns som om det är lite sent nu.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!