0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
purjos elementfläkt?
Högre framledning eller lägre deltaT gör att VP stannar pga för hög VPin. Det är en balansgång att hitta ett läge där VP:ns prestanda sjunker i och med att temperaturen ute sjunker och samtidigt som man behöver högre framledning. Enda sättet är att läsa på ordentligt hur prylarna funkar, fråga här inne när man blir osäker, och sen ratta lite på inställningarna och se vad som händer. Om man gör fel kan det bara hända två saker: antingen blir det kallt i huset (eller för lite varmvatten) eller så gör man av med onödigt mycket el. För egen del kan jag följa elförbrukningen på elleverantörens web med 1-2 dygns fördröjning, utan att behöva installera nåt eller läsa av elcentralen.
Vid III blev det först varmare i köket, men samtidigt försvann skiktningen i min EcoEl (blev väl omrörning i tanken antar jag) och då blev det ju samma temperatur i hela tanken och VPin blev så hög att VP stannade, varpå tempen i tanken sjönk och framledningen till radiatorerna sjönk, och det blev ännu kallare i köket.