0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frågan är enligt mig hur man ska ge stöd till företag som vill utvecklas?
Det är just detta jag tipsat Löfven om, hoppas han har modet att nappa på iden. Som du säger är det omöjligt att bli bäst i allas ögon, men kan man utvecklas, tjäna pengar, och växa - så är man tillräckligt bra för att det skall generera tillväxt.Ta t.ex Sandvik, ABB och liknande företag, deras hela affärside är allt annat än att vara billigast, de vill vara bäst, kosta vad det kosta vill, och det har gjort dem enormt stora på konkurrensutsatta marknader.
Självklart är det svårt respektive omöjligt att vara billigast. Det behövs rätt koncept!Kunden vill ju veta vad han eller hon vinner på att köpa just din produkt, din lösning eller dina idéer. Du ska ju veta varför du säljer ngt. Sen ska du visa lönsamheten med din lösning/ produkt osv.Säljer man t.ex. en solfångare och hävdar att den är bäst måste man förstås kunna visa det på ett trovädigt sätt .... t.ex. en testrapport.Om det nu visar sig att till och med står ett kinesiskt företag i testrapporten är det ju inget plus heller - om man vill sälja dyrt.Men man kan förklara att kunden får billigt solvärme som löner sig. Den behöver kanske inte ta ngn kredit och slipper betala räntor vilket är ett plus med hänsyn till återbetalningstiden osv. Man kan påpeka till kundskaperna som man har inom solenergi och erbjuda kompletta lösningar som passar ihop med hela systemet osv.Kan man inte visa lönsamheten är man inte heller seriös.Sen finns det oftas dessa som vill ha en viss lösning inom grön energi med en viss återbetalningstid. Dom säger inte att man måste vara billigast! Dom säger bara att återbetalningstiden ska ligga t.ex. under 2 år eller under 1 år.Dom vill ha idéer.Men om man inte har en idé vad man kan erbjuda är man inte heller bäst!
Min bild av tillverkning i kina, som håller kvalitet, är att det krävs benhård styrning och kontroll för att tillverkarna inte på eget bevåg skall snåla in på komponentkostnaden med brister i kvalitet/livslängd/funktion som följd.Varje ny batch är spännande att öppna...Jag kan ha fel.