Har just nu en fundering på hur elpatronstegen jobbar i Nibe 360P. Finns som jag förstår det tre st patroner 3-4,5-6kW. Som den kan koppla in i olika kombinationer för att få 3-4,5-6-7,5-9-10,5-13,5 steg. Sen kan man spärr vad max effekt ska vara typ vanligtvis 7,5 eller 9.
Är det då så att när displayen visar steg I så är det alltid 3kW som är inkopplat. När den visar steg II så är det 4,5kW. steg III innebär 6kW. (Har sen aldrig sett något om steg IV -VII i displayen men det beror kanske på att det aldrig behövts när jag tittat eller?) Eller finns det bara typ tre "steg" där man får välja vilka tre man vill att det ska vara???
Jag har just nu kontaktorn trasig och urkopplad till min 6kW patron. Hur jobbar min panna då tro?
Jag kanske ska strunta att laga den? Har ganska nybyggt hus som är rejält isolerat. 300mm under plattan, 240mm i väggar och 500-600mm i tak samt en 1,5ton täljstenskamin att komplettera med om när jag vill. Det kanske räcker med det 1,9 kW som kompressorn ger + dom två minsta effektstegen så att det då blir 3-4,5----7,5 (+1,9) som jag kan utnyttja om nu pannan jobbar så?
Just har nu justerat på displayens justeringar enligt era tips så kompressorn har de senaste dygnen gått ca 23 timmar/dag med kanske 3-4 starter. (temp på den "utventilerade" luften 0,5-2,5gr ungefär enligt dispalyen). Totalt har den gått ca 20000 timmar med 16000 starter på drygt 5år. 180kvm + grundvärme förråd. ca17000kwh/år i snitt inklusive hushållsel vilket känns helt ok.