0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till att börja med bör du strypa in radiatorerna/slingorna med eventuella termostater inaktiverade samt justera in rätt värmekurva på VP'n så att du får jämn innetemp oavsett utetemp vid VP-drift.Sen kan du använda termostater på radiatorerna så att inte VP'n värmer de rum som blir varma av kaminen.
Som första enkelt test skulle jag nog testa att höja huskurvan en aning och istället vrida ner termostaterna på elementen från 9 till 7 eller nåt sånt. Då borde du kunna hitta ett läge där du har lika varmt som idag, men där radiatortermostaterna på plan 1 är mer "aktiverade" eftersom dom inte är uppskruvade i fullt öppet läge och därför borde kunna stänga. Sen skulle jag stänga av nattsänkningen, för värmehållningen är oftast såpass trög när man har vattenburet att det bara strular till det för värmepumpen om den både ska ta hänsyn till varierande utetemp och innetemp.
Anledningen till att man rekommenderar att alla termostater skall stå på max är just att man annars kan 'dölja' en för hög värmekurva. Högre kurva ger sämre COP!För att kunna ha termostaterna på max krävs dock att alla radiatorer är korrekt injusterade med den fasta instrypningen och att man inte har några andra värmekällor.Eftersom du själv säger att kurvan är OK så finns det väl ingen anledning att sänka VP'ns verkningsgrad genom att höja kurvan? Eftersom problemet är att det blir lokal övertemperatur när du eldar så är bästa lösningen att aktivera termostaterna i de rummen som blir för varma genom att vrida ner dom så pass mycket att dom nästan börjar stänga vid 'normal' innetemp.
Du måste beskriva hela systemet för att det ska gå att förstå. Exakt vad installerades, hur ser resten av värmesystemet ut, och hur är inställningarna? Och hur är VP placerad?Det kan väl finnas flera orsaker till att du har mycket varmare vid VP än vad en vanlig termometer visar, exempelvis fel på givare eller att VP har placerats så att luften runt den värms upp. Min EcoEl visar två temperaturer: utegivarens (som sitter 4m upp på väggen) och vid VP. Både VP och utegivaren är placerade på norrsidan av huset. Oftast visar dom sammatemperatur, men ibland visar VP en grad varmare. Den digitala termometern i köket, som har sin känselkropp på samma sida av huset men 5-6 m från värmepumpen, diffar sällan mer än 1 grad. VP:n står ca 30-40 cm från husväggen men har ett skärmtak (som skyddar mot snöras) som är placerat så att framkanten slutar ca 40 cm ovanför VP:ns högsta punkt, så det finns ingenting utöver huset som bromsar luftrörelser runt VP.
Om du vill lära dig systemet, läs det översta inlägget i den här delen av forumet: "EcoAir - EcoEl fungerar såhär (startat av erp)". Där beskrivs grundprinciperna väldigt bra.erp har också då och då lagt ut grundinställningar som funkar bra för dom flesta som testat dom. En sak som du borde ändra under Inställningar är Elpanna 50. Du spar en hel del på att sänka det till 40, eller rentav 35. Sen har du inte visat om du har VVhöjning ja eller nej. Om du ställer den på 'ja' så kör VP upp tempen vid var fjärde start så du ändå får tillräckligt med varmvatten för dusch osv.Men sen har du ett värde som ser lite mysko ut och det är diffen på VPin/ut. Om du inte har läst av precis när VP kört igång igen efter en avfrostning så är det alldeles för lite skillnad mellan VPin/ut. Den borde vara ca 5 grader vid -2 ute och inte 2 grader, så cirkulationspumpen till värmepumpen går antagligen på för hög hastighet. Vilken EcoAir har du och har du EcoEl 1550 eller 1800?