Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna  (läst 16567 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« skrivet: 25 januari 2012, 00:34:48 »
Köpte för snart 5 år sedan en top-of-the-line torktumlare med inbyggd värmepump för förångning/kondensering av fukten.
Tänkte att det passade sig bra som ägare av värmepumpsforum.
För ett par veckor sedan la maskinen av... 10 000 kr för en torktumlare, och sÃ¥ hÃ¥ller den bara i dryga fyra Ã¥r.  huvuddunk huvuddunk huvuddunk

Då maskinen bullrat extremt mycket så tänkte jag att det var väl kanske bra att den la av så jag fick byta till något utan bullrande kompressor, och bestämde mig för att helt enkelt bära ut eländet och köpa nytt.
En ny märkesmaskin får man ju för 3-4000 kr idag.

Med tanke på att maskinen blev varm, men inte torkade tvätten,l så misstänkte jag dock att det kanske var ett så enkelt fel att det bara var t.ex. kondensatorn till fläkten som lagt av, så på min väg ut ur huset med maskinen gjorde jag ett kort stopp och plockade isär den för att kolla om det kanske trots allt fanns en quick-fix som var mer eller mindre gratis, då kanske den skulle få leva vidare ett tag till...

Plockade bort bakstycke, och i bakstycket satt fläkten, och lagringen för trumman.
Med bakstycket följde alltså fläkten med ut, och döm om min förvåning när jag ser att fläkthjulet är skadat/deformerat trots att det är i stål...
Kollar runt lite i öppningen för fläkthjulet och noterar att det inte finns någonting som har en chans att ta emot för att åstadkomma denna deformering.
Förstår omedelbart vad som gjort att maskinen bullrat som ett boeing 747 sedan den var ny.
Känner mig lurad på en i övrigt nydanande produkt, och blir rent utav aningen förbannad på det faktum att jag/vi dragits med detta oljud i över 4 år bara för att en installatör (antagligen) tappat fläkten i golvet innan montering - och högaktningsfullt gett fan i det hela.
Efter att jag och sambon letat kvittot i typ 4 timmar (resulterade i ca 35 kg gamla räkningar och kontoutdrag som åkte på tippen) så hittade vi det till sist (sista högen naturligvis).

1 års garanti, 3 års reklamationsrätt... tji fick jag (hade för mig att det var 5 års garanti på maskinen).

Nåväl, men min teori om slarv/nonchalans vid monteringen tänkte jag att de som tillverkar och säljer världens dyraste torktumlare kanske har en bättre goodwillhantering än de flesta.
Ringde därför och frågade hur de såg på saken, bifogade även bilder på fläkthjulet för att deras tekniker skulle kunna se att felet måste ha varit ursprunligt.
Efter mer än en vecka meddelar de att de inte tar något ansvar för fadäsen.
(Innebär i mina ögon att de misstro mig, eller håller stenhårt på garanti/reklamationsintervallerna i alla lägen.)

Då jag vid demonteringen inser att maskinen genomgående innehåller komponenter av toppkvalitet så anser jag trots allt att maskinen nog är värd att reparera, den verkar vara byggd för typ 20 års livslängd om man ser på de ingående komponenterna, och det obefintliga slitaget på lager, kol, remmar o.s.v.
Beslutar mig alltså för att köpa en ny fläktmotor för dryga 2000 kr.

Idag har maskinen monterats ihop och provkörts, och nu bullrar den inte nämnvärt, och avfuktar som den skall.
Jag hoppas på ett långt liv tillsammans med min "nya" torktumlare.

Se bifogade bilder på det deformerade fläkthjulet.

Sensmoral.

Det är bättre att klaga på kosmetiska fel initialt (bullret i detta fall) än att bita ihop och stå ut, och sedan när man inser att felet varit ursprunligt försöka få ersättning.
Gnäll i tid om du inte är nöjd helt enkelt!  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2012, 00:40:12 »
I rummet där torktumlaren sitter är det bra att ha frÃ¥nluft till FTX och termostat pÃ¥ radiatorn  a:gl

Sjukt bra att du plockade isär den. Och sjukt dåligt av elektrolux att inte inse att problemet är deras oavsett om maskinen är 10år eller 1år. Men visst man kan ju förstå. Någonstans drar man en gräns med avseende på tid och så vidare....

Hade du köpt en kack-maskin för 3-4000 hade den kanske bara hÃ¥llit i 3-5 Ã¥r pÃ¥ riktigt. Nu kommer ju din troligen hÃ¥lla sina normala 10-20 Ã¥r och därmed 2000 väl investerade kronor fÃ¥r vi hoppas!!  Thumbsup
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2012, 00:41:30 »
O fy fan, den var allt annat än rund  ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2012, 00:45:30 »
Jag anklagar inte dem, även om jag tycker de hade kunnat agera annorlunda, en ny motor kostar nog inte dem över 2000 kr t.ex.

Kolla för övrigt in de små balanseringsklämmorna klockan 1 på den övre bilden.
De har fÃ¥tt kämpa med det i övrigt ovala fläkthjulet.  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2012, 00:48:54 »
Kolla för övrigt in de små balanseringsklämmorna klockan 1 på den övre bilden.
De har fÃ¥tt kämpa med det i övrigt ovala fläkthjulet.  ;D

Justeras inte dom in på fabriken när de skall balansera fläkthjulet?

Har dom försökt att balansera ett skadat fläkthjul  :o
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2012, 06:47:42 »
Nja, fläkthjulet är säkert balanserat hos tillverkaren av fläkten, men efter att fläkthjulet skadats så har ju de där fyra små vikterna ingen uppgift alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2012, 10:06:45 »
Jag har funderat på en liknande maskin eftersom min tvättstuga är så liten. När jag kör med kondenstumlaren så blir det väldigt varmt i rummet och eftersom fuktutfällningen är beroende av bra kylning med rumsluften så blir det inte så bra...

Jag antar att värmepumpskonstruktionen gör att den är mindre känslig för varmt i rummet eftersom kondenseringen drivs av den kompressorkylda luften. Är det kompressorn som skapar hela temperaturskillnaden eller används den bara för att 'boosta' skillnaden lite så att man ändå till stor del är beroende av att det är väsentligt kallare i rummet än i trumman?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2012, 10:46:54 »
Så vitt jag kan förstå så blåser det inte ut någon varm luft från torkprocessen, den enda värme som alstras är värmen från själva höljet, och en kylfläkt som kyler kompressorutrymmet, typ datafläkt.
För torkningen finns en superintern luftcirkulation som cirkulerar:

In i torktrumma
Till luddfilter
Förbi förångare (Kylande/kondenserande element)
Förbi kondensor. (Värmande element)
In i torktrumma

Värmepumpen går så vitt jag kan se hela tiden , och är antagligen dimensionerad för att hålla några få plusgrader på kalla sidan, och så varmt som krävs på varma sidan.
Det är egentligen inte de absoluta temperaturerna som avgör torkkapaciteten så vitt jag förstår, utan skillnaden mellan temperaturen på kalla och varma ytorna.

Visst blir det lite varmare i tvättstugan när man kör den, men inte tillnärmelsevis som med den tidigare kondenstumlaren.
Vi har ca 4-5 m2 tvättstuga.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2012, 11:13:58 »
Skrämmande. Borde man då plocka isär allt man köper för att kolla så det är ok? Men då åker ju garantin, undrar hur de tänker. Sc:,h
Tror att det du berättat har kostat E-lux mer än 2000kr. Kan man inte vara säker på att få kvalitet om man betalar för det kan man lika gärna köpa något billigare.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2012, 11:39:45 »
Nja, det har ju inte gjort något fel egentligen, tiden för reklamation har ju gått ut, och jag får ju helt enkelt inse att jag skulle ha reagerat på de kraftiga vibrationerna och gissat att det berodde på något annat än kompressorn eller trumman, kompressorn är ju bara typ en lite större kylskåpskompressorn, och trumman skall ju inte bidra med den typen av vibrationer.

Detta är väl kan man säga en av nackdelarna med näthandeln, köpte på tretti.se, att man drar sig för att reklamera när man inte köpt varan lokalt.
I detta fall skickar säkert Electrolux ut en servicekille eller tjej oavsett var man köpt maskinen, men ändå - då riskerar man väl att få betala om det inte är något fel - och frågan som man ställer sig är om de skulle ha demonterat maskinen för att se var obalansen fanns, även om jag reklamerat?

Kan tillägga att på senare tid har burken med tvättmedel som vi haft på torktumlarn ramlat ned i golver några gånger p.g.a. vibrationerna, så ni kanske kan förstå hur mycket det vibrerat....
En sak jag glömt nämna var att själva felet som gjorde att den slutade fungera var att fläktmotorn skurit ihop totalt, gick knappt dra runt för hand.

Fläkten är den mest gedigna fläkt jag skådat, och jag tror definitivt att den kommer att hålla i 20 år utan problem om den är i balans.
Tillverkad i Schweiz  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2012, 11:56:51 »
Du tycker kanske att du borde reagerat, men fru Agda eller kontoristen Herbert då, har de erfarenheten som krävs för att reagera. Och inte ens du var ju säker på att det var fel, eller hur? Det är ju inte den vanligaste typen av torktummlare, finns inte mycket att referera till.
Den måste vara lite kraftigare än en vanlig avfuktare eller? Skulle inte förvåna om en sån torkummlare blir TokJans nästa projekt. ;)
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2012, 11:59:28 »
Dom måste ha tappad den från ganska hög höjd i betonggolvet för att få den bucklan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2012, 12:18:59 »
Citera
Dom måste ha tappad den från ganska hög höjd i betonggolvet för att få den bucklan...
Satt faktiskt och tänkte på precis samma sak.
Ett runt hjul med den konstruktionen blir inte så pass bucklig genom att man tappat den från normal arbetshöjd.
Och så otroligt dåligt att någon på fabriken ändå satt in hjulet i maskinen.
Skadan är så uppenbar att det inte går att missa.
Konstigare är att man missat detta under slutkontroll, eller så har de enbart slumpvisa slutkontroller exempelvis var 10:e maskin kontrolleras.
Jag kommer i varje fall inte köpa något som de tillverkar.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2012, 15:06:34 »
Om man visar att man är riktigt jävligt missnöjd så har jag varit med om att Husqvarna tar ett goodwill ansvar.

I huset i Uppsala hade vi utslitna Husqvarna köksmaskiner när vi flyttade in, bland annat var hjulen till korgarna i diskmaskinen helt uppfrätta och de trillade av titt som tätt.

Jag köpte nya hjul, och det kostade bortåt en tusenlapp redan då.

NÃ¥t Ã¥r senare bytte vi alla maskiner, och var sÃ¥ korkade att vi köpte Husqvarna igen.  huvuddunk

Något år senare började hjulen i den nya maskinen, som var av exakt samma typ som i den gamla, att trilla av.

Då var hjulen i Mielen i Dalarna fortfarande helt OK, trots att maskinen nog var bortåt 15 år vid det laget.

Jag skrev ett ampert mejl till Husqvarna, där jag ifrågasatte deras konstruktion och kvalitet, och jämförde med den mycket äldre Mielen.

Några dagar senare låg det en påse med en omgång hjul i brevlådan, gratis och franko. ;)
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Värmepumpstorktumlare Electrolux/Husquarna
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2012, 15:14:29 »
att det sedan kanske var jätteskillnader i vattenkvalitén var inget man funderade över :) Troligen hade resultatet för husqvarnan sett annorlunda ut i dalarna.

Men ingen kan ju argumentera mot Mieles kvalité för den är ju i det närmsta helt ohotad

Och troligen hade Mielen klarat sig mycket bättre än husqvarnan i uppsala
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!