Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 310p för varmt  (läst 2484 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kajan1972

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 310p för varmt
« skrivet: 24 januari 2012, 13:55:41 »
Hej!

Har tidigare styrt innetemperaturen med radiatorernas termostater, men tänkte nu att jag skulle testa att reglera med min Nibe 310p eftersom detta skall vara effektivare ur energisynpunkt.

Maxade alla termostater och började laborera med olika värmekurvor.

Temperaturen steg snabbt upp till 25 grader inne och vill inte sjunka....

Mina mätvärden för en 150 kvm 1,5 plans villa med radiatorvärme i Skåne är då:

1  Panntemp 50
2  Framledningstemp 48
3  Utetemp -3
4  Förångnings 8
5  Avluft  4
6  Kurva 10
7  Försjutning -8
8  Kompressorgiv 47
10 Ber framled 27
11 Avvikelse framled 21

Stor avvikelse framledningstemperatur således.

Kan det vara shunten som fastnat eller har ni annan teori?
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 14:25:25 av kajan1972 »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13270
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 310p för varmt
« Svar #1 skrivet: 24 januari 2012, 14:05:46 »
Vad är det för siffror? Inte är det väl framledningstempen som har varit -8 grader?
Sen har väl din värmepump fast kondensering och shunt, så det spelar inte så stor roll om du har termostater eller inte? Det du kan tjäna nåt på är att sänka panntemperaturen, men då får du mindre varmvatten istället...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10384
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p för varmt
« Svar #2 skrivet: 24 januari 2012, 14:17:16 »
Mystiska värden ja. Shunten kan ha fastnat i nästan helt öppet läge, kolla att den står i läge "auto". Värmekurva 10 förskjutning -8 låter brutalt... Om det är ett modernt välisolerat hus med radiatorsystem kan man t.ex. börja prova med värmekurva 7, förskjutning 0.

Ger bättre och mer stabil värmekomfort i huset med rätt värmekurva och förskjutning så att termostaterna bara behöver stänga för "övervärme" i rum med TV, datorer etc. Eftersom det är shuntat system är dock inte energivinsten alls så stor som för en värmepump med växelventil och flytande kondensering mot radiator-/golvvärmesystem.
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 14:22:38 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kajan1972

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p för varmt
« Svar #3 skrivet: 24 januari 2012, 14:26:11 »
Förtydligade för dig purjo_
Din spec på hus och system Josht låter rätt lik min.
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 14:28:18 av kajan1972 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10384
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p för varmt
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2012, 14:35:55 »
Ser på avlufttemp 05 att det går att sänka fläktläget ett steg på vintern för att spara lite energi när det är kallt ute (minusgrader) och om det är ett begränsat antal pers i huset. Avlufttemp bör dock alltid vara över noll grader. Jätteviktigt att komma ihåg att koppla tillbaka fläkten till det större luftflödet till våren och under sommarhalvåret.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kajan1972

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 310p för varmt
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2012, 14:51:04 »
Jaha, kastade om shunten i manuellt läge och körde ner den på minsta läget.

Lite drastiskt, men för att se vad som händer. Kan man köra så i läge 1 eller skall det vara i R-läget? Noobvarning på mig känner jag....

Nu har jag följande värden:

1  Panntemp 51
2  Framledningstemp 31
3  Utetemp -1
4  Förångnings 25
5  Avluft  18
6  Kurva 7
7  Försjutning 0
8  Kompressorgiv 50
10 Ber framled 36
11 Avvikelse framled -5

Kompressorn har stannat och nu kastar vi ut varmluften till kråkorna verkar det som.

Verkar onekligen som om det var shunten som fastnat i max under automatläget.
Finns det något sätt att väcka shunten till liv eller är det bara att ringa autkoriserad service och ta fram den stora plånboken?

Visst Josht, förra vintern kunde det kanske vara något, men i år... två dagar med minus är facit denna vinter hittills.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10384
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 310p för varmt
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2012, 15:22:50 »
Visst går det bra att shunta manuellt även med ordinarie I-läget, men det blir jobbigt i längden. För att ge sig på att felsöka och laga behövs elteknisk kunskap samt respekt för el, godkänd multimeter och fingrarna på behörigt avstånd när spänning är påkopplad. Finns normalt ingen jordfelsbrytare för personskydd till pannan, och skruvar man bort fronten är det på egen risk...

Kontrollera de två reläerna som styr shunten på reläkortet, nr 6 resp 7 om gamla modellen 310P. Vilken årsmodell gäller det? Ser de brända ut? Mät om 230V-spänning ut mellan utgångar 26-27 respektive 27-28. Ändra förskjutningen så kanal 11 visar avvikelse åt andra och mät igen. Ska då finnas spänning på andra paret. Obs att styrspänningen läggs ut i korta perioder samtidigt som reläerna klickar (om de fungerar) så mätningen måste göras under minst någon minut efter man just ändrat på förskjutningsvredet. I så fall är det fel på själva shuntmotorn där nere om den står i läge auto och inte rör på sig.
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 15:34:05 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!