0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej alla glada!Jag fick tips om denna hemsida, så jag gör ett försök till att fråga er alla kunniga!Vi har precis köpt ett hus, vår första hus, så det lär säkert komma upp en massa frågor här till en början! Men, iallafall, detta handlar om att försöka få ett bra temperatur både i källaren och bottenvåningen.Huset har Luft/vatten och vedkaminDe som bodde i huset de har bara haft värme på på bottenvåningen, och där finns även en termostat, så, när de eladade med ved så stannade pumpen när den översteg 20 grader i huset.Mitt dilemma är då att jag även vill ha värme i källaren, och skulle jag börja elda i vedkaminen så kommer termostaten att slå ifrån och då stannar pumpen med resultat av att det blir kallt i källaren?!Så, min fråga är, hur fixar jag detta snabbt och lätt?Jag har fått några förslag som jag vill gärna utveckla.1: att stänga av tempgivaren i huset, och köra på utetempgivare. Jag ser detta som tämligen osäker och jag gissar på att det kommer att vara variationer på värmen i källaren jämfört med bottenvåningen.2: att man sätter dit elektriska tempgivare på alla radiatorer och genom den styra värmen i varje rum?3:
Hej!Har samma problem!du kan läsa om vad jag har fått för tips via adressen nedan!http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45800.0Jag stryper just nu radiatorerna så pass mycket att dom precis inte går ner och slutar värma. Sen när jag börjar elda så stänger dom av sig själva!Innebär att du får en högre framledning i källaren!Jag har även skrivit in mina inställningar som du kan jämföra med (Då vi har samma system)!jag är väldigt ny med detta systemet, men det är ju alltid kul att jämföra med hur andra har det, så att vi kanske kan få ner driftkostnaderna ännu mer!!!