0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kör med så låg effekt på elpatronen att den inte orkar hålla börvärdet vid några minusgrader. Anledningen är att jag behöver upp mot 60º på framledningen vid 10-15 grader kallt ute. Genom att anpassa effekten på patronen kan jag få exempelvis 58º ut från övre pannan och med låg hastighet på cirk-pumpen runt 44-45 grader på radiatorreturen och pumpen går i stort sett hela tiden och hjälper till.
I lägen som detta brukar jag rekommendera att man istället för att öka eleffekten tittar på om det finns rum, som t.ex. garage, källare, gästrum och förråd där man kan acceptera lite lägre temp de 10-20 dagar/år som det blir så kallt ute att pannan behöver elspets.
Får jag samma effekt om jag stryper radiatorcirkulationen en aning till övervåningen? Efter radiatorpumpen delar sig röret så hälften går uppåt till övervåningen och hälften till nedre planet. På nedre planet är alla termostater vidöppna medan i princip alla radiatorer övre planet har strypning via sina termostater. Annars blir det helt enkelt för varmt där uppe. Det sitter separata avstängningskranar till på utgående rören till nedre och övre planets radiatorer. Hur tror du att en försiktig stängning av kranen till övre planet (kompenserad med vidöppna termostater) skulle påverka hela systemet?