Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla om elpatron steg 2 till steg 3 pÃ¥ en Nibe Fighter 410p/310p?  (läst 3694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej!

Är det någon som vet hur man kopplar om steg 2 till steg 3 på en Nibe Fighter 410p? Jag har endast 2 steg nu (9kW).
Jag har gjort en ändring som kan vara bra att känna till: Jag har skiftat styrspänningskablarna (035 & 043) med varandra för steg 1 och steg 2, har nu 3kW i steg 1 och 6 kW i steg 2 (tvärtom mot original).
Effektvakten fick jag efter denna modifiering också ändra på. Den inställda effekten för elpatron 1 är 3kW och elpatron 2 är 6kW (tvärtom mot original). Detta har fungerar bra, men steg 2 går in strax efter steg 1 och jag skulle därför vilja ändra steg 2 mot steg 3 så det dröjer längre tid innan tillslag.

Jag kollade i elschemat. Kabeln som är märkt 077 kommer från utgång 14. Därefter går den till tillslagsspolen på kontaktor 69. Blir det rätt om man tar denna manöverspänningskabel som är tänkt att styra kontaktor 69 (steg 3) och ersätter styrspänningskabeln på kontaktor 10 med denna kabel? Eftersom jag tidigare bytt plats gäller kontaktor 10 steg 2 - inte 67 som originalet.

För övrigt ser elpatronen för steg 3 ut att vara D-kopplad (3x400V) - alltså ej neutralledare inkopplad som det är på elpatronerna jag har nu. Påverkar detta något?
« Senast ändrad: 23 januari 2012, 13:04:26 av hampus80 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Enligt det elschemat jag har så går finns ingen kontaktor 69 på 410, 9 kW är max på 310.
Enda sättet att få ut mer effekt ur en 410 är att köpa till en elpatron till.
Sen är det kontaktor 10 och 67 som sköter tillsatsen, och jag tror att steg ett är K67 steg två K10 och steg tre K67 + K10.

Edit, grävde lite bland manualerna hos Nibe och fann att i sista monteringsavvisningen var det lite annorlunda. Enligt denna ska kabel 077 vara till steg 3, så testa att ersätta kabel 043 med denna och se om inte det blir lite längre tid mellan tillslagen av elpatronerna.
« Senast ändrad: 23 januari 2012, 14:07:54 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Om orginal konfig steg 1+2: Bara att flytta reläet på kraftkortet från steg 2 plats till steg 3 plats så det kan bli spänning på 'styrledningen' till kontaktor 69. Styrledningen för kontaktor 67 tas bort och isoleras eller parkeras på lämplig plats och 69:an sätts på dess plats. OBS! Steg 3 ingår inte i reservläget R så denna effekt finns ej tillgänglig då.

D-koppla inte elpatronen 400V, blir 27kW elpatron och pannan kanske brinner upp om inte säkringarna hinner före... Är alltså 9 kW elpatron Y-kopplad med 6 + 3 kW. Menar du att du köpt en xtra elpatron 4,5 kW för det andra hålet?
« Senast ändrad: 23 januari 2012, 14:13:44 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack så mycket!

Jag har inte köpt någon extra elpatron. Kollade bara in elschemat som finns under följande länk:
http://www.nibeonline.com/pdf/011314-5.pdf
Samt sidan 28, nedanstående länk:
http://www.nibeonline.com/pdf/711305-1.PDF


Här hittade jag informationssidorna, under "ladda hem dokument":  http://www.nibe.fi/sv/Villaprodukter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-410P/

  :) Självklart ska jag inte koppla om sÃ¥ jag kör elpatronen med huvudspänning (400V). Jag bara undrade om det hade nÃ¥gon betydelse i detta sammanhang.
« Senast ändrad: 26 januari 2012, 18:11:45 av hampus80 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Bra att det finns dokumentation att gå efter. Alla elpatronerna är avsedda för Y-koppling. Ett "trick" är dock att seriekoppla två (av de tre) 230V-värmeslingorna och mata med 400V. Då blir effekten hälften av elpatronen alltså 2,25kW istället för 4,5kW för hela extra elpatronen ELT 310. Illustrationen i dokumentet för 11,25kW är dock fel avseende matningen till K67, men texten stämmer. Matningen ska finnas nu men var inte med förut då rekommendationen var 10,5kW istället för nya 11,25kW som ger några tiondelar lägre max fasström. Pga historiken har detta missats vid revisionen av dokumentet. Alltså enbart 230V direkt över enskilda värmeslingor i elpatronerna.
« Senast ändrad: 24 januari 2012, 13:08:00 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad hampus80

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 64
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Josth: Du ger mig hela tiden bra tips!  Thumbsup

I mitt fall är det inte aktuellt att köpa den extra elpatronen ELT 310. Det blir nog ingen ändring av steg 2 till steg 3 pga det du skrev om att steg 3 inte fungerar i reservläget. Men det känns bra ändå för nu behöver jag inte fundera mer på detta alternativ :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!