0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att montera en "kabel hållare" ser inte bra ut..
lite suddigt men nog tycker jag att det ligger en brun tråd på plint 2 där den BLÅ nollan sulle ha legat
Vi brukar sätta på plint 1:Svart plint: 2 Brun plint3:BlåJord gul/grön.
Varför antar ni att plinten på bilden är samma plint som är ritad i kopplingsschemat, i schemat är ju plint 3 tom så det är antagligen en annan plint eller??Att dragavlastaren inte är monterad tror jag beror på att bilden skall bli tydligare, annars skymmer ju kabeln ledningarna.Dessutom är bilderna tagna av innerdelen och trågvärmen kopplas säkerligen in i ytterdelen.Messer
Wow äntligen har jag förstått något, tror jag.Bilderna visar inkopplingen av kabeln mellan inner och ytterdelen, men ritningen avser trågvärmaren, hur dum är jag egentligen borde sett det.Men jag tror mig veta att det inte finns någon bestämmelse att blå kabel skall vara kopplad till nollan, det är visst bara nått man försöker hålla sig till.Så om du leker elektriker nån gång så var inte säker på att den blå är strömlös.Messer
Hur tolkar du detta Rickard, kör jag med smutskastning eller delger jag forumet viktig information?
Med en riktig manual kanske man skulle kunna avgöra vad som är nolla och fas.Frågan är hur pass viktigt detta är, då jag gissar att minst hälften av alla "fulpumpar" monteras med stickpropp. Den typen av montering kommer att resultera i att värmepumpen från tid till annan går med fas/nolla växlad - allt beroende på hur stickproppen sätts in sedan uttaget ifråga lånats till andra ändamål.
och angående Nolla."nollan" skall vara ljusblå eller tydligt märkt med ljusblå nollan ska allstå inte ha någon annan färg MEN ljusblå får användas som spänningförande ledare (fas)