Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla in sig pÃ¥ givarna i Nibe 360P  (läst 1601 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Koppla in sig på givarna i Nibe 360P
« skrivet: 19 januari 2012, 23:16:35 »
Jag har en Nibe 360P. Skulle vilja koppla in en differenstermostat mellan elpatrongivaren och framledningsgivaren. Tänkte använda mig av denna  http://www.conrad.se/TOWITEK-TEMPERATURSKILLNADSSTYRNING.htm?websale7=conrad-swe&pi=191253&ci=SHOP_AREA_17362_2408005

Skulle det vara möjligt tror ni?

(Termostaten skulle sedan starta en pump som pumpar in lite värme från min acktank in i Niben när tempskillnaden är mindre än säg 5C)
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Koppla in sig på givarna i Nibe 360P
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2012, 23:28:55 »
Har den inte dykrör där orginalgivarna sitter?

Bara att peta in dina givare i samma rör.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in sig på givarna i Nibe 360P
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2012, 23:50:31 »
Bra idé, det kanske man kunde göra.
Framledningsgivaren sitter instoppad i ett ganska tunnt rör som är fastlött utanpå utgående framledningsrör (innan cirkpumpen).
Elpatrongivaren har jag dock inte lyckats lokalisera.. Sitter väl bakom något kretskort kanske?
Så du tror inte på att koppla in sig parallellt med befintlig givare?
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Koppla in sig på givarna i Nibe 360P
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2012, 23:57:03 »
Bruksanvisningen sidan 48, nr 88 givare elpatron.

Koppla in sig på befintliga givare skulle ju behöva ske väldigt högohmigt för att inte påverka bef givare och sedan säkra gemensam referensjord. Verkar klart enklare att plugga dit två andra givare som dessutom har rätt angiven spec. Nibes är NTC 3kohm vid +25C.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in sig på givarna i Nibe 360P
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2012, 00:16:51 »
kanon,
ska kolla om 88 är instucken i dykrör
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

Utloggad R Göran

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mariefred
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-1
SV: Koppla in sig på givarna i Nibe 360P
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2012, 02:47:32 »
Jag förstår inte finessen med denna koppling. På vilket vis är framledningstemperaturen relaterad till pannans temperatur? Det enda intressanta är väl pannans temp. T ex borde det ju vara bra om pannans temp sjunker så att steg 1 går in. Då behövs tillskott värme.

En diff på < 5 grader uppnås väl aldrig på en FLVP mellan framledning till element (ligger runt 35 grader) och pannan som brukar vilja ha elpatron vid 49 grader.
Mariefred. Nibe 310P, 115 kvm, välisolerat hus plus gäststuga 30 kvm och källare 40 kvm på underhållsvärme. Total årsförbrukning ca 11.000 kWh varav värmepumpen drar 5.500 kWh. Gäststuga enbart el.

Utloggad JohanEO

  • ...
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Koppla in sig på givarna i Nibe 360P
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2012, 20:53:12 »
Jag har spärrat elpatronerna.
Villa, 2-plan, 174m2
Uppvärming: Trasig Nibe 360 dockad till 500L ackumulatortank. Vattenmantlad kamin. Golvvärme i gjuten platta på bottenvåning, radiatorer på övervåning. Planerar just nu för LVVP och solvärme.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 392
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!