0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varmare KB tyder på att du tar mindre energi från marken, dvs lägre effekt och/eller sämre COP. Dock får ju du lägre snittemperatur på KB, vilket skulle tyda på högre effektuttag, men då borde deltat på VB öka om flödet där är oförändrat...
Det här med värmepumps teknik är såpas komplicerat att det är inte så lätt att ge ett enkel svar vad som händer när man ändrar ett parameter. Yeti 550 efter att han ändrade även Cp:n på varma sidan sparar på elförbrukning om inte annat. En del här tycker att det är så viktigt att de byter till mycket dyrare CP för det. Jag är ingen rätt person att avgöra om det blir bättre eller sämre efter ändringarna totalt set för TS.Jag vill bifoga en bild som illustrerar vad som hände bara att Cp hastigheten ändrades ett hak uppåt. Delta ändrades från 3.2 till 2.3 samtidigt ökade genomsnitt temperaturen på köldbäraren och därmed i förångaren. Om energi uttaget ökade eller minskade från brunnen vet jag inte men energin från pumpen måste ha ögat trots att temperaturen efter kompressorn gick ner, värmebärare ut började stiga och efter en stund även värmebärare in.Pumpen hade gått timmar några tiondelar under stopptemperatur utan att nå stopptemperatur och efter ettag efter ändringen kunde pumpen stanna. Observera att ute temperaturen fortsatte en bit ner.Elpatronen var avstängtLämnar ärandet till större elefanterna att avgöra vad som hände att energin ökade från pumpen.