Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: EcoAir Larm lÃ¥g prestotostat  (läst 8707 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: EcoAir Larm låg prestotostat
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2012, 23:59:46 »
Serviceteknikern var här idag.
Som jag förstod det har CTC haft problem med själva givaren för pressostat lågtryck. Teknikern som var här kollade systemet och eftersom allt såg bra ut kopplade han helt enkelt bort/förbi pressostat-lågtryck-givaren.
Han väntar på nya delar från CTC, men ännu finns de inte för leverans och installation enligt honom.

Jag är nöjd med att jag fått problemet åtgärdat och hoppas få återkoppling från CTC när de har något att ersätta givaren med - det känns skönt att ha 6 års garanti!

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

nya besvär

  • Gäst
nya besvär
SV: EcoAir Larm låg prestotostat
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2012, 18:19:51 »
servicetekniker var förra året och försökte fixa och tredje gången lyckades han, bytte något kretskort och kopplade förbi givaren funkade tills det nya felet kom up idag "het gas" så jag är här och tillbringar tiden på lösa detta. Eco air 107

Utloggad mmmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkslätt / Finland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir Larm låg prestotostat
« Svar #17 skrivet: 13 februari 2012, 14:20:32 »
servicetekniker var förra året och försökte fixa och tredje gången lyckades han, bytte något kretskort och kopplade förbi givaren funkade tills det nya felet kom up idag "het gas" så jag är här och tillbringar tiden på lösa detta. Eco air 107

Ifall du fått hetgas alarm antar serviceteknikern sänkt hastigheten på värmepumppens cirkulationspump. Kolla vilket läge den ligger på. Fick hjälp med min pump idag, ett nytt styrkort är instalerat o så är det uppföljning som gäller.

EDIT. Det updaterade styrkortet har en delay på 30 sec för att kompensera Lågprestostat meddelanden o får se ifall detta hjälper. Samtidigt sänkte vi hastigheten på värmepumpens cirkulatinspump o detta borde också ha en positiv inverkan.

Mvh.

Markus
« Senast ändrad: 13 februari 2012, 20:42:29 av mmmac »
CTC EcoEl 1800 + CTC EcoAir 109 PolarEdition, Hus i två plan 220 m2 uppvärmd golvyta och volym 800 m3. Byggt år 2010

Utloggad mmmac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kyrkslätt / Finland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: EcoAir Larm låg prestotostat
« Svar #18 skrivet: 12 april 2012, 13:14:15 »
Dags för en update med faciten på hand.

Den första vintern med CTC:n var inte bra, en massa onödig elpatron och strul. Nu har vi bytt både styrkort och Prestostat för endast styrkorts bytet hjälpte bara marginelt. Den nya prestostaten är av en annan typ än den fabriksmonterade och nu har systemet fungerat utan strul men o andra sidan så är det rätt varmt ute(även den nya är monterad av CTC). Nästa vinter ger besked ifall pumpen är i skick... :o

Macke
CTC EcoEl 1800 + CTC EcoAir 109 PolarEdition, Hus i två plan 220 m2 uppvärmd golvyta och volym 800 m3. Byggt år 2010

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!