0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Innan bytet av kompressor så hade servicekillen varit och servat anläggningen och kunde konstatera att allt var bra med flöden och skick samt att pumpen skulle gå många år till. Han justerade även kurvan på pumpen till någon grad högre mot tidigare och efter några veckor började pumpen att larma LP och jag ringde till killen som var över och konstaterade att det var dags för kompressorbyte. Byte skedde och allt gick bra i cirka tre veckor innan samma sak inträffar på nytt med LPlarm. servicekillen kommer och mäter upp dåligt flöde i anläggningen och byter cirkulationspump till en starkare samt byter expansionskärl (trasig blåsa). Innan bytet av cirkulationspump sker så blir det riktigt kallt under en period och då fungerar anläggning perfekt. Sedan sker bytet och problemen återkommer och jag ringer och påtalar felet och han kommer och mäter upp flöden samt sätter på en avluftningsventil som skall ta bort överflödigt luft i systemet. Trots detta så hjälper ingenting utan han kan bara konstatera att detta får vi leva med fram till våren då vi får gräva upp och kolla om slangen har blivit krökt. När jag sedan får räkningen så påstår dom att felet var i anläggningen från början och att jag skall betala hela kalaset trots att anläggningen fungerar sämre nu mot när dom installerade kompressor och cirkulationspump. Detta har jag ingen lust med outan jag vill att någon oberoende part går igenom ärendet och ger sitt utlåtande.
Då byttes cirkulationspump och expansionskärl utan att det blev bättre.
Det konstiga i den här historien är att när det var riktigt kallt i februari så gick pumpen utan några problem. Sedan blev det mer normala tempraturer och då började strulet med utlöst LP larm.
om torkfiltret är ok kan du enkelt kolla genom att känna på röret före och efter, samma temp = ok.
Med tanke på att det inte får skilja mer än upp till 1 grad så måste du ha väldigt känsliga nypor...
tänk va lätt med felsökningen om en flödesdokumenterad ventil varit monterad i kretsen .. jackapå instrumenetet och ett omedelbart svar cocacola