0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tog ett tomt kretskort som jag hade liggande från tidigare projekt. Bestyckade det med:1 st PIC10F200, pris 2,801 st 4,7k motstånd, pris 0,101 st dallas 18s20, ca 40:-Lite kopplingstrådTotalt blir väl priset runt 50:- i materialkostnad (fast jag hade ju allt hemma redan).Sedan tog det några timmar programmerande, kanske 8 timmar inkl. testning osv. Räknar man på 8 timmars konsulttid så får man ju nästan ett nytt kylskåp för den kostnaden, men så räknar man ju inte med "privata" timmar/projekt.
Nä precis, skulle du jobbat samma tid åt en kund kunde du ju faktiskt köpa ett nytt skåp, och några öl att ha i det. Men det är ju sällan så man räknar, det är roligare att känna att man kommer billigt undan
Nu kändes det ju väldigt surt att ha blivit lurad av en småbarnsmamma på Blocket och det hade känts dumt att behövs åka med skåpet till tippen när man redan betalat 1,000 för det. Så det kändes som att få igång kylen med en billig fix var enda lösningen som jag skulle kunna känna mig nöjd med.Web server med lagerstatus kommer i version 3.0.
Vad är planerat för ver 2.0, förutom bugfixar
Implementering av lite lull-lull som jag struntade i till ver 1.0 då jag ville lansera den så snabbt som möjligt innan maten blev förstörd. Version 1.0 har hårdkodad växling mellan 4-6 grader och struntar i knapparna och displayen på panelen. Så 2.0 får ha en större pic med fler in/utgångar för att ta hand om knapparna och styra displayen.Original whirlpool styren var inte så imponerande heller då displayen bara visade inställd temperatur och inte verklig temperatur i kylen. Så det blir naturligtvis en termometer av displayen till 2.0 också.