0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
innegivaren fungerar ju enl din logg..Håller med Ridax om att +100grm tyder på felaktig växelventil.hade det varit grm-underskott hade det varit utegivaren.
Frågan är väl närmast vad VV-tempen var under tiden pumpen hade "tuppjuck". Du skrev ju att alla lampor lyste och ingen blinkade. Det betyder ju att pumpen körde på en VV-laddning. Om växelventilen kärvar och fastnar (helt eller delvis) mot radiatorsystemet och VPn vill göra varmvatten så kommer den ju att köra upp temperaturen i radiatorerna medan den tror att den laddar varmvatten.
Min innegivare har fått fnatt några gånger, men om man motionerar vridpotentiometern ibland så brukar den hålla sig lugn. Den kan helt plötsligt ställa upp börvärdet inne på max i ett par timmar för att sen hoppa tillbaka till normalt värde sen. Det skulle i så fall förklara hur den nått +100 på gradminutrarna, om den först värmer max ett par timmar och sen hoppar ner till normalvärde så kommer gradminutrarna nå maxvärdet.
Vridpot?har inte 1215 en innegivare...och du ställer i menun på värmepumpen hur mycket vattentempen ska förskjutas per grad rumstempen avviker. ställ då rumskomp på 0 till vidare...ofta räcker det att smörja spindeln under ställdonet...om inte den följer med ut till ändläget av egen kraft fungerar det ej. men visst byter vi ställdonen ofta också.
Det var en natt jag höll på att dö av värmeslag och yrde halvt sovande upp och kollade tempen vilket var tokigt högt.Sen när jag skulle till jobbet så var det lite normalare så började undra om jag drömt.Loggen visade dock att det inte var någon dröm.Spekulerades i läckande ventil men det kan nog varit en felaktig inställning av oss som gjorde det lite knasigt i samband med legionella körningen.Tror det brukar bli varmare i samband med detta fast har inte vaknat fler gånger iaf.Enligt loggarna smittar den värmen av sig lite mot radiatorerna.