Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmer vatten med alla element  (läst 2735 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmer vatten med alla element
« skrivet: 15 januari 2012, 09:47:28 »
Hej,

Min CE50 ECO är inställd på 55 graders vatten och låg prioritet. Den har gått som en klocka men får allt svårare att värma upp huset när det går under 0 grader och får ibland ta hjälp av elementen.

Men så igår så hände något mycket märkligt. Plötsligt började den värma vatten med alla element påsslagna (50Hz + 3 element). Idag kollade jag igen och den höll som bäst på att värma vatten med max element då vattnet vara nära slutmål (53 grader).

Jag har bara en gissning på vad detta kan bero:

- systemet har märkt att den behöver värma huset mer nuförtiden och vill därför snabbare bli av med varmvattenproblemet

Det hade vart logiskt men jag kan inte tro att det är så. Så frågan är, vad beror detta fenomen på? Dags att byta filter?



Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Värmer vatten med alla element
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2012, 11:34:46 »
Just nu minus 3 ute, hustrun stordiskar under rinnande vatten efter middagen igår. Alla elpatronerna går in.
Samma inställningar som du dvs 55 grader vv och lågprioritet.
Om inget varmvatten används, klarar det sig för mig ner till -5, -10 grader ute beroende lite på hur mycket det blåser. Stark vind drar ut värme ur huset.

Är som du säger, återvinningen räcker inte för att både värma huset och för att värma upp varmvattnet. Lågrioritet gäller vv men vad som händer är ju att hustemperaturen sjunker och då går patronerna in.

Dock skall inhoppen av elpatroner vara ganska korta. Om dom ligger inkopplade konstant sen igår måste det vara något fel.

Citera
Dags att byta filter?
Kan ju aldrig vara fel att åtminstone ta ut det skaka eller dammsuga det. Sitter det i sedan igångkörning? Hur länge har det varit i drift? Flödet minskar ju om de det är igensatt.

Se ögonblicksbild av min logg, där ser du att elpatronerna varit inne och stöttat men det är väldigt korta perioder, ibland går dom bara typ tre minuter. I grafen ser det värre ut än det är. Om man zommar in ser man att det är många korta inhopp som ligger bredvid varandra.
« Senast ändrad: 15 januari 2012, 11:49:06 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Maba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmer vatten med alla element
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2012, 16:34:28 »
Om kompressorn går på maxfrekvens, 75 Hz, och den börjar göra varmvatten så kopplas elpatronerna in även öm man har varmvatten på låg prio.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Värmer vatten med alla element
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2012, 17:00:34 »
Citera
Om kompressorn går på maxfrekvens, 75 Hz
...så betyder det väl att huset behöver mer värme?

Citera
Om kompressorn går på maxfrekvens, 75 Hz, och den börjar göra varmvatten så kopplas elpatronerna in även öm man har varmvatten på låg prio.
...så betyder väl det att VV behöver värmas SAMTIDIGT som huset ännu inte fått tillräcklig uppvärmning? Tex någon börjar fylla ett stort badkar samtidigt som det är kallt ute och temperaturen i huset sjunkit så pass att det "snart" är dags att värma på.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer vatten med alla element
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2012, 21:14:32 »
När man har låg prioritet på varmvatten så går värmepumpen ALDRIG med patroner när den värmer vatten, åtminstone inte om ackumulatortanken är över 35 grader, har aldrig sett hur det blir för lägre temperaturer.

Mitt problem berodde på igensatt filter. Jag fick filterlarm senare idag och har bytt filter och nu går den som den skall igen.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1868
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Värmer vatten med alla element
« Svar #5 skrivet: 15 januari 2012, 23:16:20 »
Och konsekvensen blev som ovan

Citera
återvinningen räcker inte för att både värma huset och för att värma upp varmvattnet

Ingen luft, ingen återvinning.

Bra att det löste sig,

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer vatten med alla element
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2012, 19:45:25 »
Men nu vet i katten. Nu värmer systemet vatten igen med alla element på och filtret är nyligen bytt.

Det har ju nyligen kommit en köldknäpp och mitt system värmer huset med hjälp av element.

Pratade med comfortzone och de hävdade att systemet skall värma vatten med alla element påslagna om det vet om att det ligger rejält efter med husvärmningen. Jag skall hålla ögonen öppna och se vad som händer och rapportera.

Tes: Det som triggade det förra gången kanske var dålig effekt pga igensatt filter medans det den här gången är triggat av kallt väder.

MVH

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värmer vatten med alla element
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2012, 16:15:07 »
Om kompressorn går på maxfrekvens, 75 Hz, och den börjar göra varmvatten så kopplas elpatronerna in även öm man har varmvatten på låg prio.

Tack, det verkar som att detta är rätt svar. Tack.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 503
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!