Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppling 90 grader  (läst 6617 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Koppling 90 grader
« skrivet: 03 juli 2004, 10:09:13 »
 ???Finns det vinklade kopplingar för kollektorslang eller gÃ¥r man över till vanligt kopparrör frÃ¥n slang inne och upp till pumpen? Min slang kommer upp ur golvet och ska ju anslutat uppe pÃ¥ pumpen. :-\

admin

  • Gäst
admin
Re:Koppling 90 grader
« Svar #1 skrivet: 03 juli 2004, 10:42:42 »
Det finns säker vinklade kopplingar till kollektorslangen. Men frågan är om du behöver det! Du skall ju ändå in med avstängningsventiler, expansionskärl och gärna en tryckmanomenter så att du kan se vilket tryck du har på KB-kretsen.

Detta gör att du förmodligen kommer att ha gått över till koppar innan du svänger av. Detta naturligtvis beroende på om slangarna kommer upp långt ifrån värmepumpen eller ej.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Koppling 90 grader
« Svar #2 skrivet: 03 juli 2004, 10:43:46 »
det finns det! kolla på www.rinkabyror.se dom säljer Beulco.
där har du kopplingar och övergångar från PWM till Gängade rör delar!
kankse är snyggast att gå över till CUrör så fort som möjligt då den kanske blir snyggare att klamra!
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

admin

  • Gäst
admin
Re:Koppling 90 grader
« Svar #3 skrivet: 03 juli 2004, 10:53:20 »
Enda nackdelen med att gå över tidigt till koppar är att ledningsarean minskar - och därmed minskar flödet. Detta förutsatt att man inte väljer GROVA rör, och då kostar det skjortan!

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Koppling 90 grader
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2004, 12:25:06 »
Jag köper det mesta från Rinkaby rör , men jag kan inte se någon 90 graders koppling till kollektorslang.Men det är klart, jag ska in med stoppkran, avluftning,expansionskärl också före pumpen så det ordnar sig ändå. ;D

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Koppling 90 grader
« Svar #5 skrivet: 03 juli 2004, 21:29:11 »
har man inte en sÃ¥ stor pump sÃ¥ är det 28mm (har jag pÃ¥ min Nibe fighter 1115 8,5) pÃ¥ samma pump fast  10:a sÃ¥ är det 35mm.
 frÃ¥n golvet och upp pÃ¥ säg en nibe 1215 sÃ¥ kan det max rör sig om 1,8M sÃ¥ där tror jag flödet minskningen kan anses som försumbar! ;)

på 1115 så är den 110cm och en över gång där från 40mm till 28mm(som det är in till pumpen) på 110 cm är nog flödes minskningen garanterat försummbar!

jag ha min pump i källaren sÃ¥ slangarna kommer in ovanför pumpen snett till vänster sÃ¥ jag fick bara  alla övergÃ¥ng kranar, T-rör (tappade av för kylan oxÃ¥) och 2 krökar in till pumpen ! (fick lite meck med att kondens isolera istället, mycket smÃ¥ bitar blev det) :(
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Koppling 90 grader
« Svar #6 skrivet: 03 juli 2004, 21:39:21 »
Annars har jag sett på vissa K-rauta (den i bromma) samt vissa bauhaus (uppsala och botkyrka) har haft 90 böjar för PEM 40mm. så bor du i dom trackterna så kanske en tur till dom kan vara på sin plats!

en utvikning pÃ¥ priserna, är att comfortbutikerna verkar  ligga med ganska goda marginalera!
mätte lite fel innan jag bestälde fån Rinkaby rör, så jag måste handla 28mm CU rör för att kunna jobba på helgen (detta var fredag eftermidag) så jag begav mig till min lokala comfort butik och inhandlade 3M 28mm CU rör samt några T-rör till dito och fick betala 630 Skr.
 Ã¤ndrade lite i rör dragningen under helgen sÃ¥ jag mÃ¥ste
kompletera med nÃ¥gra snuttar 28mm CU rör till sÃ¥ jag begav mig inte till comfort denna gÃ¥ng utan till en större VVS butik i samma stad(ungefär 3 Km bort frÃ¥n Comfort) och köpte 2,5M CU rör samt  förminskningar 28-22 och 22-15 (för pÃ¥fylnings ventilen ) och betalade 230 Skr för det!
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Koppling 90 grader
« Svar #7 skrivet: 03 juli 2004, 23:39:56 »
 ;DJag väntar snart hem min FIGHTER 1115 8,5 Kw och tänker köpa hem rördelar sÃ¥ de finns hemma. Vilken anslutningsdia är det till kollektor in/ut frÃ¥n pumpen, samma frÃ¥ga pÃ¥ KV in och VV ut. Vad jag förstÃ¥r sÃ¥ kommer denatt levereras med smutsfilter, nivÃ¥kärl, är expansionskärlet ocksÃ¥ nÃ¥got som ingÃ¥r i pumppriset? ???Skulle frÃ¥gar dÃ¥ jag beställde, men det blev bortglömt. :-\

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Koppling 90 grader
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2004, 10:32:03 »
Vatette har en vinklad koppling för 40mm. pemslang till 28mm. klämringskoppling.
rsknummer: 2436614

Smidigt, för kör man PRK kopplingar så får man ju en gänga i andra ändan som man får dra i ytterligare en koppling i.

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Koppling 90 grader
« Svar #9 skrivet: 04 juli 2004, 14:53:46 »
det ingår inte ett expansionskärl för den varam sidan! det som ingår i pumpen är 2 smuttsfileter, 1 utegivare och en nivåkärl med säkerhets ventil!

exp-kärl till den vara sidan bestäms av hur stort system du har! dvs hur många liter som du kommer ha i ditt radiator system/golvvärme

jag är klar med min installation nu! skall du använda en VPA till pump?

NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Koppling 90 grader
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2004, 09:45:22 »
 8)Exp.kärl har jag som tur är, men jag hänger inte med, vad menas med VPA pump ???

Utloggad Patrik Florén

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Koppling 90 grader
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2004, 11:24:46 »
en VPA= varmvatten beredare jag har en VPA200/70 till min fighter 1115.
NIBE Fighter 1115-8,5 VPA200/70 180M borra Digitemp/Dtgraph och excel loggning

Utloggad insuinsu

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
Re:Koppling 90 grader
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2004, 13:00:51 »
OK

nej jag kör mot ack.tank. :P

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!