0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Gillar detta att man bara tror att det går att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst. Det gör det inte
En installatör tjänar ju inte så mycket extra pengar på att sätta in en tank etc. Inte heller är det installatören som under värmepumpens livstid ska betala spets... Inte heller är alla installatörer bekanta med lite högre dimensionering. Dom vill kunna säga. Jag gjorde bara som det står i thermias instruktioner för en normalinstallation. Och jag tror även att de installatörer som för mindre än 10 år sedan borrade 80m till en normalvilla också hade gjort den bästa beräkningen, då.. eller hur man nu ska säga. hehe Oavsett vilket så har du hittat en installatör som du litar på och som du känner förtroende för och som tar på sig funktionsansvar. Inte bara jackar på och drar. Ja då ska du gå på den rekommendation som dom ger.
Eftersom arbetet även innefattar konvertering till vattenburen värme så får man väl förutsätta att installatören gör nödvändiga justeringar av radiatorsystemet om kunden beställer en 12'a istället för en 10'a? Hur mycket dyrare blir radiatorsystemet om man väljer en större pump?
sista svaret NEJ volymtanken påverkar inte flödet. Den gör att din värmepump har mer massa att jobba med och minskar således antal starter något. Man brukar schablonmässigt säga att en värmepump ska ha 20l vatten per kw avgiven effekt. Lite nonsens är det så klart då det viktiga är att ha värmeavgivande ytor som matchar effekten. En arbetstankt har man separata flöden på. Ett flöde för värmepumpen och ett flöde för radiatorer. Båda jobbar mot samma tank. Då kan du ha en stor värmepump utan att behöva stressa flödet över dina radiatorer vilket kan få missljud som följd. bland annat. Du står inför ett delikat dilemma. Men är installatören hyfsad så är det svårt att göra helt fel. Vad som är helt rätt är individuellt. Många som pratar här hörs väl. Och många är lite underliga. Jag har 16kw i ett hus som kräver 12 vid dut. Men vid dut så ger borran inte så mycket så 12 räcker inte för att vara säker på att slippa spets. Det är kanske inte ens ekonomiskt, även om jag tror det. Jag ville ha termostater. Ja och så helt plötsligt har man arbetstank. Det hade inte fungerat utan arbetstank i mitt fall. Min släkting köpte just en G2 6kw med 120m borra till sitt 140m2 hus. Båda kommer ju spara pengar.
Vad det kan skilja Jag fick min G2 Duo billigare än de 2 offerter för Nibe 1245 och den enda 1145 10Kw Tänk på att Thermia bara skriver COP för den "enkla" Diplomaten 80Kw är ju ingenting !
Priset ser jättebra ut ThumbsupTänkte att det var samma i båda, kollade inte om den delen skiljde också Såg att Nibe var billigare än G2'an bara.Jag kämpade för att får en bra Nibe offert också men lyckades inte det var mest det Som jag skrev i en annan tråd, ingen vv körning de sista 3 dagarna och vv temp på 66 ºC, under hösten har det varit 1 st vv körning om dagen.Frugan ville inte ha ljummet vatten som en del bvp ägare har skruvat ner till.