0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ok då kanske det börjar lutar tillbaks mot ursprungliga offerten med Opt 10. Är g2:an mycket tystare än en Opt vi skall ha pumpen i rummet bredvid vårt sovrum.
Min vanliga diplomat 8 står på ett stadigt betonggolv och är kopplad på rätt sätt med slangar i vinkel osv.Den är tystare än vad min splitt nya frys med automatavfrostning är.De flesta problem med ljud härrör sig till stomljud från vibrationer i golv eller rör. Själva kompressorljudet är mest ett litet surr.
precis så resonerade jag. och ska man upp i effekt och väljer en arbetstank så kanske optimum också är lite överkurs. Det man då står utan är ju dom snåla cirkpumparna.
300 kw i Umeå och en 10 kw maskin Hur mkt flöde har du?
Två inlägg i debatten bara..Många Thermiainstallatörer jag pratat med, och flera av dem är dokumenterat duktiga, förordar vanliga Diplomaten för att den är så fruktansvärt driftsäker, och dessutom enklare, billigare att reparera den dagen något händer.Därmed inte sagt att Optimum och G2 är dåliga på något sätt men intrycket är att dom anser att Diplomaten är familjens evighetsmaskin.Att köpa en G2 för att man behöver mycket varmvatten är helt förkastligt då det bara gäller vinterhalvåret. Vill man alltid ha tillgång till mycket vatten är det Duo som gäller.
Har mailat med killen från firman, han ansåg att en vanlig 12:a diplomat duo med arbetstank och cp skulle ge en ökad driftskostnad på ca 800 per år. Samt att med allt merarbete och borrning så skulle det bli ca 5000 dyrare än G2 alternativet.
Motsvarar det då vad han ansåg att du skulle tjäna per år på att till del värma vatten med det bättre COP som gäller vid produktion av värme kontra normal varmvattenkörning? I deras grundkalkyl ligger det ju en del spets som ju skulle försvinna med en större maskin. Jag tycker inte G2 spåret är fel. Men det är ju svårt att värdera argument som inte är underbyggda.
Menade kvm kvadratmeter. Jag tolkade det som att du skulle värma 300 kvm, kan ha fel.Gillar detta att man bara tror att det går att stoppa in en 10 eller 12:a hur som helst. Det gör det inte