0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns ju ingen anledning att oroa sig förrän den dag det sker. Då stannar inte systemet utan du kan köra på reserven för varm- och tappvatten. En LV behöver en panna så det måste till för ett komplett system. Sedan får du installera en FTX dessutom för att få hyfsad luftkvalitet.Ett enklare alternativ är att installera en FLVP från tex Nibe 750P eller motsvarande från IVT eller Comfortzone. Tag in anbud och kräv ordenliga garantier. Kolla med ditt försäkringsbolag vad de har för krav för att ersätta dig vid ev haveri.
Jo, en panna lär behövas ifall man konverterar till LV. Kan en LV pryl dockad till 410P med en trasig kompressor vara ekonomiskt försvarbart? Kanske inte för VV lär ju då värmas endast av 410:ans elpatron.En FTX borde väl ge lika bra luftkvalitet som 410P?Finns det ingen liten separat pryl med kompressor för uppvärmning av endast tilluften m h a frånluften?Blir nog att köra på elpatronen tills man får tag på en servicegubbe, kanske inga problem att hitta bra såna.. Gissar att det blir billigare att hålla liv i 410P så länge det bara går jämfört med att byta till en helt ny FLVP med förvärmd tilluft, fast det kanske man inte kan veta innan grejerna säckar ihop.
Finns det ingen liten separat pryl med kompressor för uppvärmning av endast tilluften m h a frånluften?
En vanlig FLVP med vattenbatteri i tilluftskanalen istället för radiatorer?
Sfinxsolar har en frånluftsmodul som du säkert kan byta ut med tror jag, har för mig att den är på ca: 4kw. Kolla med Sfinxen och se vad han har att säga.
Jag tittade på systembeskrivningen på 410 eftersom du funderade på om det går att docka en LVVP till din 410 även om kompressorn brakat ihop.För det första så har 410 direktkondensering med kondensorslinga i tanken så att byta kompressor kräver att man öppnar kylkretsen.Vill du använda den som tank krävs lite vvs-ombyggnad och lite ny styrning men det går.Frågan är om det är värt besväret?
Hade också tänkt föreslå den, det är nog de minsta man kan hitta.Den ligger på 13k.Men det behövs fortfarande en tank.