0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ja där håller jag med dig. I avsaknad på några som helst relevanta argument eller underlag som styrker din tes får vi helt enkelt vänta och se.
Tråden är full av relevanta argument...
Eftersom det är ett komplext samband vi talar om så får man passa sig noga att göra enkla utdrag av några variabler ur detta samband och tro att man har en klar bild av "hur det förhåller sig".
Ja visst är den det, både för och emot
Herregud hur du rabblar detta som ett slags mantra för dig själv!Man behöver inte vara ett snille för att både inse och förstå att elpriset alltid kommer att vara direkt bundet till temperaturen(så länge spothandel bedrivs) eftersom behovet av energi ökar med sjunkande temperaturer. Dessutom när det är som allra kallast så kan inte Sverige försörja sig själva längre, utan måste importera energi för att klara efterfrågan.
Nu handlade ju inte denna tråd om elpriset är direkt bundet till temperaturen eller inte utan om vi nu ser ett trendbrott jämfört med de extremt höga elpriser priser vi sett de två senaste åren i ett land som sedan länge har haft och sett den naturtillgång vi har, nämligen vattenkraft som en av våra viktigaste tillgångar. Jämför tex med oljeländer och deras literpriser på fossilt bränsle.
Alla vet väl att elbolagen i detta landet försöker mjölka ur så stora vinster de kan från ett elnät som staten, du och jag en gång har betalt.
Du som, såvitt jag förstår, jobbar inom näringskedjan borde väl förstå attman lätt kan kompensera sjunkande utetemperaturer med ökad produktion av billig vattenkraftsel om man som nu dessutom har gott om vatten i dammarna om man vill.
Och äger.Svenska kraftnät har gjort enorma vinster sedan elområdesindelningan.Och vem äger Svenskakraftnät?
den vinst som Svenska kraftnät gör på elområdesinledningen skall användas för att bygga ut elnätet.I övrigt håller jag med. Vi äger vattenfall och svenska kraftnät.