0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall man behöva göra det i en ny lägenhet/hus pga Att man ibland kan få göra det är OK men inte sätta det i ett mönster för att få behagligt innomhusklimat...
Vet att det är en kille på forumet som bygde nytt hus med en FLVP men har inte sett till han på länge och kommer inte ihåh hans alias heller...Han var iaf såld på billiga LLVP och hade typ lägst el-räkning av oss alla på forumet Hade varit kul att höra vad han tycker om FLVP Thumbsup
Nej, egentligen inte. Trots att det även finns nya hus som man vädrar ...Har man en frånluftsfläkt skapar där man suger ut luften skapar man ett undertryck i huset. Nytt luft kan t.ex. sugas in via en spalt i fönstret.Värmen kan återvinnas ur frånluften.Hur fungerade systemet du pratade om? Du sade ju att fräsch luft tas in via ett ventilationssystem? Hade du ett FT-system ? Tog du in luften via tillluftskanaler?Finns ju F-system, FT-system och FTX-system.
Ja den killen blir nog knappast nöjd i första taget, så länge han inte får en atlas luftvärmepump som är inköpt på rusta, och som man även måste "sparka till ibland" eller hur det nu var.
Nu kom jag på vad han hette oxå, nämner inget namn....Jag hade inga problem med killen, bara impad av hans el-förbrukning, undrar om det höll sig i hans nybyggnation (om man nu kan kalla det "el-förbrukning" när man ligger så lågt i "förbrukning")
Har en jobbar kompis med en 750 den värmer huset 116 m2 nybyggt älvsbyhus billigt. Kommer inte ihåg kwh men det var inte mycket och han har noll koll på grejerna kör på grundinställningen och har ingen kamin och har onödigt varmt inne säger han så det kan nog funka bra i ett nytt hus men i mitt skulle det antagligen kosta en hel del.
Har en kompis som också har nybyggt hus med en 750, han bränner 24000kwh per år i 121kvm mot mina 19000kwh i165 kvm i ett hus från -43.en annan kompis som byggde samtidigt ett liknande hus men lite större nobbade 750'n och stoppade i en Nibe bergvärme mot pristillägg, och han ligger på 13000kvh per år.Gissa om kompis nr 1 gråter sig till sömns varje natt
När man vädrar ett hus är för mig när man skapar ett korsdrag i samband med städning, för att få bort dålig lukt från söndagsfisen eller för att släppa in vårens goa 14-15 ºC friska värme de första fina soldagarna ThumbsupAtt behöva vädra regelbundet via fönster/dörrar för att få syre i ett hus/lägenhet är inte OK, det har man ventilation till, och som ska räcka...Var friskluftsventiler i alla rum och sen var det på WC, garderob och tvättstuga (där även VP:n stod) en kanal med ventiler i som gick till VP:n.Har ingen aning om vad det kallas, läste inte på om systemet.Vad är skillnaderna på F, FT och FTX då?Jag har självdragsventilation i mitt hus, fungerar fint ThumbsupSärskilt vid kraftiga vindar, då visslar det som hos ett ånglok i ventilerna
eller ha ett extremt lågt energibehov så frånluften räcker för att värma huset via frånluftvärmepumpen, alltså ett passivhus
Enligt tyska definitionen (Passivhausinstitut) behövs det inget konventionellt värmesystem (raddar, golvvärme) i ett passivhus. Allt värme tillförs via ventilationssystemet.I Sverige har man dock andra förutsättningar och andra definitioner på ett passivhus.Vilket system tänker du på cougar? Fläktkonvektorer? OBS .... vi pratar nu om F-system (nara ett frånluftsystem). Tilluften tas in direkt (t.ex. via en liten spalt i dörren/ fönster i ett rum osv.)