0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Blev lite förvånad när jag läste att den ena "experten" förordade frånluftsvärmepump, tycker att det oftast bara pratas negativt om dessa, fast det kanske mest är här på forumet.
för att slippa kallraset fick jag strypa ventilationen MEN då blev den negativa följden den att jag fick dålig luft i lägenheten, lite syrefattig på ett vis...Det är ju bara att öppna fönstret i några minuter och vädra lägenheten. Men kanske känns det obehagligt också ?
Det som jag upplevde negativt var kallraset i från ventilationen och för att slippa kallraset fick jag strypa ventilationen MEN då blev den negativa följden den att jag fick dålig luft i lägenheten, lite syrefattig på ett vis...Var nån "expert" där och ställde in ventilationsflödet till det optimala med nån tratt typ Och enligt han skulle ventilerna stå som de stod när han justerat in dem men då blev ju problemen med kallras...Så det var till att välja mellan kallraset eller lite lagom unken luft i lägenheten
Förstår inte riktigt hur du menar där. Om du var tvungen att strypa ventilationen så pass mycket att du fick unken luft för att undvika kallras så hade det väl inte spelat någon roll vad du hade haft för typ av värmepump. Om du hade haft exempelvis en luft/vatten-värmepump tillsammans med frånluftsventilation så hade det blivit samma sak, du hade varit tvungen att strypa ventilationen så att du fått unken luft även då, eller? Hade du istället haft någon typ av förvärmd tilluft hade det förstås blivit annat. Fast jag har full förståelse att du ogillade kallraset, tycker själv att det inte är någon höjdare att dra in iskall luft rakt in i rummen. Sen finns det ju även tilluftsaggregat som man kan använda för att få förvärm luft, men då man väl nästan bygga för det direkt, blir omständigt att dra tilluftskanaler i efterhand.
Det jag menar är det att gubben som gjorde ventilationsinställningen sa att man borde ha ventilerna på det vis som han satt dem för att få bäst funktion på VP:n.Är ju möjligt att han hade rätt ang det men då blev ju effekten kallras ist vid ventilerna Att då strypa ventilerna en aning fick den följden att rummet kändes klibbigt, varmt och syrefattigt.Och iom att jag ströp ventilerna så skulle ju enl gubbens tes VP:n få sämre verkningsgrad.Sen är ju inte en LVVP beroende av innomhusklimatet på samma sätt som en FLVP.En FLVP arbetar väl tillsammans med ventilation och innomhustemp medans en LVVP arbetar med uteluften.
Att de flesta inte förespråkar frånluftvärmepump beror nog på att de har så pass lågg effekt gentemot behovet, då får ju elen hela tiden stötta och hela värmepumpen blir i stort sett en väldigt dyr elpanna/ luftbehandlingsenhet.i ett passsivhus däremot där knappt ingen övrig uppvärmning behövs så funkar nog en frånluftsvärmepump bra
Problemet är fortfarande att energin tas ifrån frånluften. För att ha nytta av en FLVP med hög effekt så måste man ha stort hus eller överventilera.