0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejVi bor i ett Nivishus från 1960 som har den där s.k. "installationsenheten" som den heter i vissa ritningar i mitten av huset.I Installationsenheten sitter bl.a. just en vatten/luft värmeväxlare som blåser ut varmluft i kanaler i grunden och runt i ytterväggarna med luftinsläpp i fönsterbräderna.I grundritningarna på vårt hus satt det en oljepanna som värmde vattnet till värmeväxlaren. Runt 1985 bytte man uppvärmning till elpanna i vårt hus och sedan har det uppdaterats till bergvärme 2005.Vi har alltså nu värmevatten från bervärmepumpen ansluten till vatten/luft värmeväxlaren och det fungerar faktiskt utmärkt.Storleken på värmeväxlaren och styrningen av den kan nog optimeras lite (just nu är det ursprunglig värmeväxlare och styrning vad jag vet). Jag har bara bott i huset sedan i höstas själv men inte har vi några problem med värmen iaf, vi ligger oftast för högt på värmen (22-24grader) så jag håller på och sänker och optimerar lite på värmepumpenheten. Jag bor i Sundsvall och har i vinter aldrig haft under 20,5 grader i huset (ens med 29 minus ute), elförbrukningen för förra ägaren var ca 15000kwh totalt (inkl. hushållsel).Mvh/Stefan