Otroligt spännande diskussion!
Tack för alla ovärderliga tips.
Jag börjar känna mig övertygad om ingjuten golvvärme på nedervåningen

.
Hur djupt i en 100 mm betongplatta bör man förlägga den? Roth föreskriver min 30 mm betong ovanför då man gjuter in deras system.
Hjälper inte U-element eller F-element eller annat köldbryggebrytande system till när man vill förminska värmeförluster i plattan? Jag läste någonstans att man kan minska värmeförlusterna från golvvärmen med 1/3. Tror ni det stämmer?
@DTK: Det låter betryggande att golvet vid vid mitt fall bara kommer bygga maximalt 40 mm. Är det något speciellt fabrikat som gör den fiberarmerade spackelmassan?
Vad innebär försänkt golvspån? Jag förstår begreppet, men jag förstår inte riktigt hur man kan spara 22 mm. Är det genom att fräsa ur reglarna med 22 mm? Och i så fall, får man göra så?
Ni menar alltså att trots att ha ingjutet system med 100 mm platta, och eldar i braskamin eller har ofantlig värmeinstrålning inte kommer att ha obehagligt höga temperaturer i de rum som påverkas av värmetillförsel?
I så fall, hur tycker ni regleringen av huset skall ske? Jag hade tänkt rumsgivare kopplade till automationssystem(knx) som styr rumsflödet och ute och inne-givare som styr framledningstemperaturen. Är det helt fel?
MVH //Raginglynx