0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har varit med vid energiberäkning av ett nybyggt hus, och så här ca gick det till. Man räknar ur u-värde i väggar, tak o golv, anger sedan ytan, lägger till vanligt läkageförlust+förlust i ventilation. Sen lägger man till nyttovärme från hh-elen o sen räknar man på hur många watt i övrigt det behövs för att få det att funka. Alltså mellen tummen o pekfingret är det en bit så ca vad som behövs alltså är inte en sanning
Hur tänker du lägga den flytande golvvärmen i klinkersgolv på nb? Gjuts den direkt ovanpå plattan eller har du det vanliga frigolitlagret ovanpå plattan för att sedan ex flytspackla?
Mystiken kanske klarnar när du hittar en VVSare/snickare som kan bygga vattenburen golvvärme som inte bygger 8cm på höjden I övrigt håller jag med om att flytande golvvärme verkar ha många fördelar.
@Raginglynx: Golvvärme avger ca 11W/kvm för varje grads temp.skillnad mot rummet. Om du då villhålla 20 grader på 100kvm och huset förlorar 3300W så skall golvet vara 23 grader. När du nu börjarelda i din kamin, så stiger tempen i rummet där kaminen står och effekten som golvet avger till rummetminskar automatiskt UTAN någon styrning alls. När rummet är 23 grader avger golvet ingen effekt allstill rummet. I rum som trots eldning behöver värme levererar golvet den effekt som behövs. På motsvarandesätt när du slutar elda och rumsluften kallnar, så svarar golvet åter med att leverera allt högre effektju större skillnaden blir. Märk väl detta sker helt utan annan reglering är konstant temp. på golvet.Funkar dock bara på tung platta med ingjuten golvvärme.I riktigt energisnåla hus kan man i princip köra samma temp. i golven alltid....
Ett sätt som visserligen inte är helt flytande, men rums-isolerande nog är att lägga 10 mm cellplast och sedan lägga slangen i avjämningsmassa och klinker på sedan.Ett annat är noppeskiva och sedan lägga i avjämningsmassa med slangen i och sedan klinker.Ett tredje är eventuellt att lägga i 30mm spårad cellplast, två lager gips och sedan klinker. Det har jag dock inte fått bekräftat än är ok. Detta alternativet bygger mest dessutom.Jag är öppen för rättning då jag bara försöker återberätta det jag fått beskrivet för mig
Det är helt givet att du ska gjuta in golvvärmen i ett nybygge med platta på mark. Av ovan nämnda anledningar samt av de inte helt oviktiga anledningarna att det blir billigare både att installera golvvärmen och ovanliggande golv. Dessutom blir golvet stummare. Om du på övervåningen kommer att ha bjälklag med spångolv ska du se till att på de ytor du ska ha klinkers få det reglat(oftast kortlat mellan takstolarna/bjälklaget) på cc 300. Då kan du välja ett system med spårade, plåtklädda frigolitskivor (Finns från 10mm beroende på val av fabrikat) som du limmar klinkern, stengolvet, rakt på med ett särskilt lim. Dessa system kräver att man använder rätt grejer på rätt sätt men fungerar utmärkt. I våtrummet ska du spackla in golvvärmen och gör du det med en fiberarmerad spackelmassa betraktas den som självbärande vid tjocklekar på 20mm eller mer varför du inte behöver regla extra i bjälklaget. Givetvis ser du till att hela ytan där lokalfallet runt brunn skall vara utförs med försänkt golvspån för att tjäna 22mm på höjden. Dessutom har jag svårt att se hur du ska kunna få till 80mm höjdskillnad. BBR säger om fall att det ska vara 1:100(10mm/m) i hela rummet och 1:50(20mm/m) lokalt runt brunn. Det innebär i ett rum som har dörren 3 m från brunnen 2,5*10mm+0,5*20mm=35mm.Rent allmänt är höjder på undergolven inget som helst problem när du bygger nytt. Givetvis får man tänka lite innan man bygger men det förmodar jag att du valt en byggare som gör. Jag byggde en kåk med platta på mark förra sommaren där det var golvvärme i alla rum, materialen på golven var linoleummatta, massiv ek, marmor och lamellparkett. Alla golv ligger i samma nivå, alla golv ligger dikt betong. Thumbsup
Därför att dom hävdar att man kan tjäna några korvören med nattsänkning på ett ej ingjutet golv. Det kan man säkert. Men man betalar betydligt mer för det flytande sytemet vid installation. Kan man gjuta in ska man. Punkt.