Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med vedutrustning  (läst 17073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hjälp med vedutrustning
« skrivet: 03 januari 2012, 19:31:27 »
Hej
Jag ska så småningom byta ut min värmeanläggning som idag består av en Diom kombipanna för 35cm-ved och två tankar på 500l styck laddomat 4030 och shuntautomatik.
Jag hade tänkt mig en något modernare vedpanna och 1500 -2000l ack-tankar samt laddomat 21 , hde även tänkt mig en tappvattenautomat och en el beredare i serie för att kunna vara lat ibland på sommaren.
Så jag börjar mitt sökande på Tradera, Blocket och andra annonssajter.
Hittar en Nibe tappman till ett skapligt pris, det blev en bra början.
Sen så ramlar jag av en slump på en komplett anläggning bestående av
En vedpanna TMV Keram Turbo
Tre tankar på 500l styck varav en med beredare
Laddomat 21
Shunt och Shuntstyrning med dygnsautomatik
Alla koplingar och rör som har varit till anläggningen.
Nu börjar problemen, ska jag koppla tappman, den inbyggda beredaren och en ev el-beredare i serie för att erhålla den bästa skiktningen ?
Eller?
Jag skulle även kunna tänka mig att i byggandet planera in för att ev komplettera med solpaneler i framtiden, är det vettigt och i så fall hur?
Många frågor men förhoppningsvis så finns det bra svar hos forumfolket.

Mvh Pontiac   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2012, 19:38:34 »
Jag skulle koppla tankarna i serie men den inbyggda beredaren vet jag inte vad du ska till  Sc:,h eftersom du har en tva men du behöver ju inte koppla in beredaren men det kan komma bättre tips som inkluderar beredaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2012, 19:47:25 »
Den här kopplingen använder jag - har funkat till 100%.
http://www.solgruppen.se/bilder/vedtxt_stor.jpg
Lägg tank no 3 lika som no 2. Kulventiler mellan tankarna så kan du skala anläggningen upp och ned. Har du inga slingor för solvärmen så kan du ladda med en plattvärmeväxlare/solladdare.
Jag har eldat länge och att skaffa solfångare var en riktig lättnad - eldningsfritt hela ljusa delen av året - typ maj/april till september/oktober.
Nu har jag så djla lat så att en värmepump åkt på systemet också...
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2012, 09:28:48 »
Hej
Tack för svaren så långt, men om jag låter bli att koppla in beredaren som är i tanken så tappar jag "ackvolym". Vad mina funderingar angående varmvattnet är om jag vinner eller förlorar på att ha TVA - Ackberedaren - Elberedaren i serie. För mig verkar det som om jag alltid kommer att ha gott om varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2012, 09:44:46 »
Ackberedaren ska du inte använda om du tänker ha kallare än 60 grader i acktanken under längre perioder det finns risk för legionella då normalt dör baciluskerna när man eldar men vid längre perioder runt 40 grader växer dom bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #5 skrivet: 05 januari 2012, 13:03:27 »
Skippa beredaren i tanken. Den kommer bara förstöra din skiktning
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2012, 19:28:07 »
Men om jag laddar tankberedaren med vatten från TVA:n så är väl ingående till beredaren ungefär lika som tanktoppen så då borde det inte förstöra skiktningen? En anledning till att jag envisas är att i tanken med beredaren så sitter det även två elpatroner som jag skulle vilja ha som backup vid eventuell resa eller annat förhinder. Om elberedaren får ligga och "toppa" till 60-65 ºC så dör väl dom små kräken eller?

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2012, 18:59:27 »
Hej
Blev ni så avskräckta av mina ideer så att ingen kan kommentera eller åtminstone idiotförklara mig?
Hur / var koppla in en växlare för solvärme i ett system som mitt?

Pontiac

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2012, 19:24:15 »
Det blir en kanonlösning du får med att sätta TVA mot tankberedaren och sedan toppa med el.
Sätt sedan solen mot en värmeväxlare med termostat på 60 -65 grader och toppladda pss som med en laddomat 21.
Välj solfångartyp för den laddtemperaturen. 3st 500 literstankar är blir grymt bra för sol, om du dimensionerar efter vattenvolymen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2012, 19:31:15 »
Men koppla tankarna i serie om du ska värma den ena överdelen med el med parallelkoppling värmer du alla 3 överdelarna med el.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2012, 09:01:12 »
Sätt sedan solen mot en värmeväxlare med termostat på 60 -65 grader och toppladda pss som med en laddomat 21.????
Hur gör man det. Skiss?
Men koppla tankarna i serie om du ska värma den ena överdelen med el med parallelkoppling värmer du alla 3 överdelarna med el.Jag tänker parallelkoppla men med möjlighet att koppla bort en eller två tankar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #11 skrivet: 08 januari 2012, 09:43:34 »
Varför ska du paralellkoppla ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #12 skrivet: 08 januari 2012, 14:57:58 »
Jag vet egentligen inte varför jag vill parallellkoppla, förmodligen konservativ. Vad är för och nackdelar med parallell och serie? Blir det inte mer svår luftat med serie?

Pontiac

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2012, 15:06:18 »
Jo det blir mer svårluftat. Med seriekopplat värmer du 1 tank i taget med början från toppen på den första det gör att du kan ha elpatron på hela tiden i tank nr 1 om du vill utan att den värmer de andra tankarna. Med serie kopplat värmer du alla 3 samtidigt som det vore en stor tank. Om jag visste vad jag vet i dag skulle jag ha min vedanläggning seriekopplad framförallt när du ska ha en twa för då slipper du nackdelen att det varma vattnet från tank nr 2 och 3 inte flyttas till nr 1 när inget värmebehov finns.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pontiac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med vedutrustning
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2012, 15:58:04 »
Tjena
Nu har jag funderat lite över svaren och bestämt mig för seriekoppling. så långt allt väl men det finns mer frågor och funderingar.
Min skorsten är ca 6-7m och det är ett bra drag i den så funderingen ligger på en dragbegränsare, men hur montera? det är en pipa som börjar ända vid golvnivå i källaren med en asklucka, ca 1m upp så ansluts pannan, kan jag sätta dragbegränsaren i askluckan vid golvet eller måste den sitta mellan panna och skorstenspipan?
Fler frågor lär komma efterhand som ombyggnationen planeras

Pontiac

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!