Hmm - med andra ord har du köpt dig ett avfallsproblem, USA börjar också minska ned på R22 användandet med lagar mm. och helt plötsligt börja det finnas en massa redan tillverkade maskiner som inte finner marknad och försöker hitta andra vägar för att tömma lagren genom att börja sälja hela pallar med inte alltid så korrekt varudeklaration i en gråzon...
Kolla om det står 50 eller 60 Hz på dessa - är det bara 60 Hz och inte intervall eller angivet både 50 och 60 Hz så har du ett problem till på halsen då 60 Hz-maskiner avsedda för USA sällan går bra på 50 Hz utan går varmt och ger lägre kapacitet (amerikanska hushåll har ofta tillgång till 220-230 Volt då deras trafo ute vid staketet ofta är mittkopplad med 2x110 Volt och utrustningen kopplad mellan 'faserna' så får man 220/230 Volt för 'högeffektsapparater')
Om maskinerna inte är tomma på köldmedie så borde dessa inte ha gått att importera på ärligt sätt någonstans inom EU - är det köldmedie av R22-typ i dessa så bör du låta köpet gå tillbaka så att säljaren får ta hand om sitt avfallsproblem själv. Är dom tomma, så får du kolla vad det är för olja i dessa och beroende på detta välja R407C eller R417A om du skall ha dom säljbara. Om man hittar kunder som vill experimentera med propan/propylen i köldslingan så är det utmärkta maskiner att lek med ;-)
en tredje alternativ om de har gas i sig är att de redan är fyllda med R417a - men för att kolla detta så måste gasen analyseras och klassikern är ju den gamla gasolblåslampan med en koppartråd glödande i lågan - har insugningsluften spår av klor som bl.a finns i R22 (det är därför den förbjuds) så får man grönaktig låga. - gör denna test i dragskåp då det kan bildas fogsen...
R22 är inte optimalt för VP-drift då den ger snabbt väldigt het hetgas när det är kallt ute och det sliter på kompressorn i förtid. näst efter ammoniak så är R22 den köldmediet som hettar sig mest vid kompression. Vid AC-användning så är R22 närmast oslagbar bland dom syntetiska köldmedierna i tryckregionen vilket gör att alla R4xx och R5xx - har sämre teoretisk COP i jämförelse med R22, men tyvärr gör den sig inte bra i hållbarhetssynpunkt vid stora tryckskillnader mellan hög och lågsidan som vid VP-drift.