0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Coolt, nu gick den ner från 1300W till 80-90W! Den har legat så nu i 5 minuter.Det är ett bra tecken väl?
Innerdelen sitter halvvägs upp i trappen till övervåningen så det finns inget drag från dörr eller fönster. Det blir ofta ganska fort varmt i trappen av pumpen. Lustigt då att när jag kör på 18 grader så fungerar den numera normalt (300-400W), men så fort jag höjde till 20 grader så stack den iväg till 1300-1400W.Den gick ner till 90W under 10 minuter när jag blåste varm luft på den och nu så har den hoppat igång och ligger (än så länge) stadigt på 320W trots 20 grader inställt. Jag ska smeta på utefog över fogskummet imorgon och hoppas att det kanske tätar ytterligare.Jättetacksam med all hjälp man får på detta forumet. ThumbsupMVHCantona
Jag har försökt att ta ner innerdelen för att kunna täta från insidan, men har inte lyckats att ta ner den. Detta trots att jag läst i manualen var man ska trycka för att lossa innerdelen. Jag är väl rädd att paja något.
Om det nu är så att du har fått det ordentligt tätt på utsidan så är det inte fel alls att du även som Rickard säger stoppar in lite gullbiber e.d på insidan också givetvis där rören kommer in genom väggen när du väl får bort plastkåpan, det har jag själv gjort också. Om du t.ex skulle ha en infraröd termometer så kolla gärna lite med denna innan du isolerar rörgenomföringshålet på insidan isf, man ser direkt om man sveper runt lite med laserpricken om tempen sjunker när du har den riktad in mot där rören kommer in, och då brukar det alltid vara så att det inte är helt tätt från utsidan.Mvh Raffen.
Nu har du inte rätt Raffen, det är inte alls "alltid så att det inte är helt tätt på utsidan", det beror helt på väggens konstruktion, finns det inte helt täta skott i väggkonstruktionen - och samtdigt undertryck i huset kan det bli mer eller mindre fritt drag från ett hål som tas upp i väggens inre del, detta alldeles oavsett om man har tätat ordentligt på utsidan.
Om det skulle vara som raffen säger skulle vi ha stora problem med mögel och rötskadade hus. Täta skikt ytterst är ingen bra idé om man har organiska material i väggen.
Ja nu tycker jag väl att du överdrev rätt kraftigt här förstås Vectrex! Jag vet mkt väl hur väggar är konstruerade och byggda på hus, inkl var diffusionsplasten sitter placerad både när det gäller väggar och tak i husen. Det var själva genomföringshålet som jag menade i det här fallet som jag gärna vill ha helt tätt och inte hela väggen. Det är ju på det sättet att om man stoppar in isolering, fogskum e.d så isolerar detta men det tätar ju inte genomföringen helt, med lite otätheter i den här isoleringen inkl runt rör och elkablar mm så blåser/sugs ju kalluften in därigenom och det kan bli rena inluftsventilen, det har jag konstaterat en hel del exempel på, och därför är det bra att som sista utvändigt skikt lägga dit ett litet lager av riktig tätningsmassa för utebruk.Därefter kan man gärna kolla på insidan med en infraröd termometer när man har plockat bort plastkåpan till innerdelen, finns det ändå en markant tempskillad vid hålet där rören kommer in genom väggen så får man göra samma procedur på insidan av väggen givetvis. Mvh Raffen.