0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hög begränsningen på golvvärmeshunten och justera in rätt värmekurva på VP'n. Man får ha lite tålamod - Gör inte för stora ändringar åt gången och vänta nåt dygn mellan varje...
Golven måste ju vara gjorda för den temperatur som behövs för att hålla ett jämnt inomhusklimat oavsett utetemperatur. Ställ in värmekurvan och max framledning så att avgiven effekt blir rätt vid DUT.Alternativet är att du accepterar att det blir kallt inne vid -20.Sen spelar det ingen roll för golvet om VP'n gör 50 grader som shuntas ner till 40, eller om VP'n gör 40 grader direkt. Däremot påverkar det verkningsgraden på VP'n markant, så rätt kurva och så lite stypt som möjligt är det bästa.
Det spelar ingen roll. Medelvärdet blir lika med börvärdet och den tillfälliga övertemperaturen absorberas av betongen och hinner aldrig nå golvbeläggningen.
Kallt är inte ok, inte för sambon... Är med på att det är bättre att inte strypa och köra lägre temp på VP. Men det jag undrar lite är med den mängd som produceras över börvärdet. Om jag har 40 som börvärde antar jag att pumpen även då kommer producera en viss del över (45-46?) och det är vid det tillfället jag undrar om framledningstemperaturen börjar bli för varm om man ska följa golvtillverkarens rekommendation på max 27 ºC yttemp på golvet. kanske bara jag som är nojjig över att förstöra mina golv.. /Hägglund