0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är "TOPPV. STOPP" som är stoppvärde för Legionellavärmning.
Sen finns ingen logik som känner av vad VP:n gör precis då tidpunkten för legionellakörning infaller.När det är dags så gör den legionellahöjningen enligt klockan.
Det är "TOPPV. STOPP" som är stoppvärde för Legionellavärmning.Sen finns ingen logik som känner av vad VP:n gör precis då tidpunkten för legionellakörning infaller.När det är dags så gör den legionellahöjningen enligt klockan.
På Thermia körs legionella endast i samband med en ordinarie vv-körning
Det var vad jag förmodade, ingen logik som du säger, som först kör upp till max temp med VP och sen elpatron. Det är klart att detta förbrukar mer el så rör det kanske inte om mer än 25-50kwh om året, men det hade varit en snyggare lösning, eller...
Jag tycker det har sett ut som att min (Diplomat först kör VP till 55grader, och sen toppar med el...har inte kollat toknoga, så...
Installationsmanualen sidan 61:Toppvärmeladdning (legionellafunktion). Tillsatsen kopplas in 2 minuter efter start av varmvattenproduktion om inte driftläge TILLSATS är valt då sker ingen fördröjning av toppvärmeladdningen.
Det är nog för att körningen ska gå så fort som möjligt för att inte störa värmeproduktionen i onödan. På bekostnad av lite el. Det hade ju varit en annan sak om man hade elpatron i beredaren, då skulle den givetvis gå in efter kompressorn stannat.
Kan vara så men känns ändå lite ologiskt, VP borde kunna boosta upp tempen till max (för kompressordrift) snabbare än elpatron. I mitt fall med en 10Kw borde den ju ge mer grader per tidsenhet i kompressor drift än i eldrift med begränsning till 6Kw.