0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det en försäkring som försäkrar t.ex. maskinskador i Sverige ?
Ja, den brukar ingå i halvförsäkring (tidigare benämning delkasko) och helförsäkring. Men vanligtvis finns det begränsningar i ålder och körsträcka (exempelvis 5 år och 12000 mil). Det brukar stå tydligt i försäkringsvillkoren.
Finns det en försäkring som försäkrar t.ex. maskinskador i Sverige ?Själv har jag en delkasko. Dvs försäkringen betalar för vissa skador som uppstår pga vandalism, stöld, oväder, parkeringsskador osv.Försäkringen betalar inte skador på min bil när jag själv orsakar en bilolykca . Här krävs det en fullkasko (som är väldigt dyrt).Har man en äldre bil (t.ex. 6 år) löner det sig kanske inte längre med en delkasko ... om man har en liten bil ...Sannolikheten att det finns skador vid en ny/nyare bil är ju låg jämfört med en äldre bil. 8 år är en ganska lång garanti, men sen ska man förstås gilla bilen också ... det är viktigare än långa garantitider.
Hade en arbetskollega som köpte en hyundai för att den bland annat hade 12 års elektronik försäkring.När hans styrbox gav upp och han glatt lämnade in bilen på verkstan så fick han reda på det finstilta.12 års elektronikförsäkring gällde i stort sett enbart kablarna som gick till elektroniken och inget annat.Fick dessutom betala en ganska ordentlig summa för styrboxen.Titta mycket noga på vad försäkringen gäller för, läs det finstilta.Att köra runt i en bil och lida för dess egenskaper för att sedan få reda på att de fina försäkringarna inte är ett dugg bättre än något annat märkes är kass.
Hur ska man värdera in det? Mitsubishi har 8 år på det mesta som är under huven men andra typ Hyndai kör med 5 år och vissa mellan 2 och 3 år. Klart lättare sälja en 5 år gammal bil med 3 år garanti på motor o växellåda kvar men...?
Va och provkörde en Dacia Logan Pick-up igår, gick som en dröm Perfekt att ha till och från jobbet Ger sig innan helgen om jag får en sån att ha i jobbet