Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: CE50 Eco, semestersänkning, extra ackumulatortank och pumpfrekvens för varmvatte  (läst 5719 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DanielA

  • Gäst
Hej,

Fantastiskt med så många VP proffs på detta forum. Jag är sedan ett halvår ägare till ett CE50 ECO system och är mycket nöjd. Men jag har några frågor/problem.

1) Semestersänkning. Vi har vid två tillfällen varit borta i flera veckor och då använt semestersänkningen för att spara el. En dum sak som händer är att då värmesystemet skall värma upp huset igen från 11 till 21 grader vilket tar ca 30 timmar så går den på max med alla extraelement påslagna. Detta gör självklart att vinsten för att under ett antal dagar spara in i uppvärmning nästan äts upp av den dåliga effektiviteten vi uppvärmningen av huset igen. Jag tänkte att nästa gång så skall jag ställa in så att elementen inte skall användas, hur gör man det lättast? Ett sätt att minska användningen mycket är att ändra nattsänkningen till 5 grader men det finns säkert bättre sätt. Tanken är att slå tillbaka inställningen till normalt när man kommer hem till det varma huset igen.

2) Min familj badar extremt mycket badkar och är inte nöjda med varmvattentillgången. Jag kör på "hög" varmvattenprioritet så att elementen slås på snabbt samt 60 graders vatten men det räcker ändå inte till. Ackumulatortank: 210 liter. Jag har kollat i inställningarna och sett att pumpen bara får gå på max 50 Hz för uppvärmning av varmvattnet. Är det klokt av mig att öka den till 75 Hz för att få ur mer varmvatten på klort tid?

3) Av anledning av varmvattenproblemet i 2). Hjälper det mig att installerta en extra ackumulatortank? Hur svårt och hur dyr är en sådan insats. Hur stor plats tar en sådan tank, värmepumpen står i tvättstugan och det finns väl plats jämte. Vem vänder man sig till, SVOX?

Hälsningar,
Daniel

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Har du golvvärme i betong eller hur kan det ta 30 timmar att värma från 11 till 21 ºC ?
I så fall skulle inte jag sänka temperaturen inne så pass mycket, 5 ºC borde räcka tycker jag.

Prova att öka frekvensen vid VV-laddning, det kan säkert göra att du får lite bättre VV-komfort.
Räcker inte detta är enklaste åtgärden en extra el-VVB i serie efter VP:n som matas med uppvärmt vatten från VP:n.
Den kommer inte dra mycket ström men ger dig en hel del extra varmvatten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Tack för ditt svar, nu har jag reggat en användare.

Semesteravstängning: Varför det tar så lång tid att värma upp kan eller vet jag ingenting om. Men det är ca 140 m2 betongplatta med golvvärme på nedervåningen och 50m2 radiatorer på ovanvåningen. Bifogat är en graf som visar uppvärmningen och man ser att det faktiskt tog 48 timmar att få upp värmen till 19 grader enligt min termometer i köket. När jag säger att systemet kör på max med alla element på så antar jag att det är så. Jag har aldrig sett det med egna ögon eftersom jag vart borta. Men när jag studerar månadssiffrorna då vi varit borta så tyder mycket på att systemet gått med låg effektivitet, dvs elementen har gått proportienellt väldigt mycket.

Visst kan jag ändra semesteravstängningen så att värmen bara sjunker 5 grader, men bättre är ju helt klart att stänga av värmeelement helt när det skall värmas på igen efter semesteravstängning. Finns det inget sätt?

Manualen i CE50 ECO är under all kritik och vilken intelligens som följer med semesteravstängning framgår inte. Jag frågar mig om jag själv skall räkna med husets uppvärmingstid (vilket jag gjort) och knappa in att jag kommer 2 dagar innan egentlig hemkomst för att ge systemet tid att värma uppp igen. Man skulle även kunna tänka sig att systemet själv tar hänsyn till uppvärmningstid och att du skall knappa in dag då du faktiskt kommer hem. Sedan undrar jag varför den inte värmer på utan element automatiskt, känns riktigt kasst att den använder element för det ändamålet.


Varmvatten: Om jag ändrar så att värmesystemet går på 75 Hz även vid uppvärmning av vatten så kommer jag naturligtvis kunna krama ur några liter till. Men jag är rädd att det inte är meningen att systemet skall gå max så ofta, därav max 50Hz för vatten. Slits inte systemet bra mycket mer vid 75 Hz?

Det där med att installera en extra varmvattenberedare efter värmepumpen låter riktigt smutt och är kanske det mest ekonomiska i längden. Då kan man sätta varmvatten prioritet i värmepumpen till låg och spara in pengar på det sättet istället. Idag går alla 3 element för fullt varje kväll när familjen skall bada badkar.

Jag har idag en ackumulator på 210 L och varmvattenkapacitet på 280-300 l/h. Det räcker för att fylla ett halvt badkar med bra värme. Hur stor varmvattenberedare skall man dimensionera för, kanske 100 liter? Eller större?

Ingen aning vad man skall tänka på när det gäller varmvattenberedare. Det finns för runt en tusenlapå Bauhaus och för 6-7000 från tex Nibe. Det enda som kan skilja måste väl vara effekt, isolering och livslängd. Men om den kostar 1000 kr så kan man kanske tillåta lite sämre livslängd? Kan man ta 3-fas inne från CE50 skåpet för att få värmeförbrukningen på samma elmätare?

Jag tänker mig att man kanske låter temperaturen i CE50 eco fortsatt vara 60 grader och att man har termostaten på 55 grader i varmvattenberedaren så att den skall gå så lite som möjligt?

MVH
Daniel

« Senast ändrad: 26 december 2011, 07:33:54 av DanielAA »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Självklart köper du en separat elmätare till varmvattenberedaren - Annars är du ingen värmepumpsnörd tomte::
Det finns begagnade till överkomliga priser....
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ja när jag tänker efter så kanske det är lika bra att köra två-fas och använda det befintliga uttaget där jämte. Varför begagnad elmätare? Fungerar inte en sån här billig rackare (jag läser av varje månad så klart): http://www.jula.se/elmatare-406102

Men har du någon info ang VV-beredare och dess dimensionering?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29866
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du kan ju ställa varje tillskottselement i till- eller frånläge, fast du riskerar att få problem om nått skulle hända med kompressorn då du är borta om alla element är avstängda. Nån inställning för elementen vid semestersänkning hittar jag inte.

Men jag drar mig till minnes att om elementen bränner på för fullt så kan värmevattnet bli så pass varmt att kompressorn stänger av, detta kan du förhindra genom att anpassa hur mycket effekt elementen får gå in med genom att stänga av en eller två av dem.

100 liter extra VVB kommer säkert räcka, jag skulle inte köpa nån för 1000 lappen, de brukar dessutom vara 1-fas och kräver då rätt mycket säkring. En från Nibe brukar vara 2 fas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
TACK - nu hittade jag för första gången menyn där man kan stänga av elementen, har aldrig hittat den innan.

Jag skall snacka med lite folk men jag tror kanske ändå på en billig rackare till varmvattenberedare, den skall ju inte gå så mycket. Det är ganska stora skillnader i priser om man vill ha en Nibe.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13216
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ja när jag tänker efter så kanske det är lika bra att köra två-fas och använda det befintliga uttaget där jämte. Varför begagnad elmätare? Fungerar inte en sån här billig rackare (jag läser av varje månad så klart): http://www.jula.se/elmatare-406102

Jo, för en rent resistiv last som en elpatron så funkar den nog hyfsat. Vill man vara säker på att mätaren visar rätt i alla lägen så köper man dock en mätare godkänd för debitering. T ex den här:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/17-3-fas-elmatare-siemens-landis-gyr-zmd120mer53.html
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Maba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 287
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Du ska nog inte höja frekvensen över 50 Hz vid varmvattenproduktion. Anledningen är att COP sjunker vid varmvattenproduktion och om man har ett begränsat frånluftsflöde så kommer kompressorn att dra ung lika mycket som när den går på 75 Hz i värmedrift. Det finns någon tråd som behandlar detta och beroende på vilket ventilationsflöde man har så kan man justera frekvensen något, men inte till 75 Hz.

Jag tror även att problemet med semestersänkning är att pumpen då har begränsat med varm luft att jobba med innan temperaturen har höjts inne. Därför är det nog nödvändigt att köra med eltillskott för att komma upp i temp.
1 1/2-planshus på 165m2 från 1982 i Mälardalen. Lågtemp enrörssystem. Tidigare uppvärmning Nibe 410P. Installerat en Nibe 1255 16 kW med 115 l volymtank och FTX 28/5-2014. Båda två har separata elmätare.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1959
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Det blir för mycket gissningstävling.

Ladda ner CZ logger http://www.czlogger.se/ och börja logga pannan så kan du se exakt vad som händer, tex om den verkligen använder elpatroner eller ej och i så fall hur ofta när den jobbar upp temperaturen efter din semestersänkning.

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Heller också så ringer man comfortzone och frågar :), de har trevlig och duktig personal på teknisk support. Jag har det på min att göra lista.

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag får tacka för all bra information, ni är grymma.
Det blir en vvb.
När det gäller semester sänkning nästa gång så skall jag stänga av 2 av 3 element.

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1959
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
När det gäller semester sänkning nästa gång så skall jag stänga av 2 av 3 element.

Vänta nu, tänker du rätt!?

Om vi antar att du måste värma upp med tillskottsenergi så kommer det att gå åt lika mycket om du använder ett eller alla tre element (vi pratar väl om elpatronerna?). Det kommer bara att ta längre tid med ett istället för med tre, energikostnaden för dig blir densamma.

Problemet är istället ett annat vilket nog påpekades av Maba tidigare; det finns för lite energi att utvinna ur ditt nedkylda hus.

Vad jag förstår handlar det här om vintersemester. Du ställer in semestersänkning och resultatet blir att temperaturen minskas med 10 grader (från tex 21 ner till 11 grader).

Det här handlar om en FLVP. Frånluftsvärmepump. Namnet säger en del. Inte mycket kvar att pumpa ur 11 gradig luft. Vissa modeller av andra fabrikat fungerar tex inte under 16 grader.

Fråga -> CZ om den kan jobba med 11 gradig frånluft

Nej, jag påstår härmed att din semestersänkning är för optimistisk om du tror att du kan få tillbaka normal rumstemperatur bara på återvinning.

Om jag var dig skulle jag göra följande:
1) På vintern ha fläkten ställd på ett lägre värde (se annan tråd där du ställde frågan)
2) Låta alla tre patronerna vara inkopplade som dom är
3) Ändra parametern för "Semestersänkning" till -5 (alltså bara sänka med 5 grader istället för med 10)
4) När jag väljer "Semestersänkning" inför nästa resa, ange antal dagar -1 så att pumpen kan börja jobba upp temperaturen dygnet innan ni kommer tillbaka

Ditt hus och din inredning såsom möbler mm mår också bättre av att inte utsättas för alltför stora temperaturvariationer

mvh Walter


CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
krambriw "Expert på värmepump"

Jag tackar för din input som är väldigt klar och litar på det du säger. Jag har hela tiden tyckt att 10-11 grader i huset under ett par veckor låter väldigt lågt, men har litat på standardinställningen. 5 graders semestersänkning låter bättre på alla sätt och vis.

I övrigt är det helt klart inklusive fläktinställning.

MVH
Daniel

Utloggad DanielAA

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej - vill bara återkoppla om allting.

Vi har installerat en 100 liters Nibe 2-fas VVB och problemet är helt löst och familjen är nöjd. Fungerar klockrent.

Jag skrev ovan: "Jag tänker mig att man kanske låter temperaturen i CE50 eco fortsatt vara 60 grader och att man har termostaten på 55 grader i varmvattenberedaren så att den skall gå så lite som möjligt?"

Efter att ha funderat mer på detta så vet jag idag hur klantigt jag tänkte. Det är enbart FFVP inställning av värmen som är intressant. Hur man ställer in VVB påverkar inte kostnaden (lite pga av mer värmeläckage vid högre temperaturer om man skall vara petig). Jag har VVB på 75 grader och vi har hur mycket varmvatten som helst.

Semestersänkning kör jag nu på 5 grader men har inte behövt använda det ännu.

Ni är underbara!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!