0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
skall du ha pumpen avstängd när det är kallt ( minusgrader)? Inte bra att kallstarta. Maskinen bör stå med spänning på minst 10 timmar innan man ger startsignal. Installera vevhusvärmare(som värmer oljan). Telefonströmbrytaren kopplar in vevhusvärmaren och en timer som ger pumpen spänning efter c:a 12 timmar och du har läget under kontroll. Du måste naturligtvis ha en pump som återstartar efter strömavbrott.
Min Panasonic E9DKE har en autostart efter ett strömavbrott. Det innebär att den startar igen efter ett strömavbrott, med exakt samma inställningar den hade innan strömmen bröts. Hur länge den kommer ihåg inställningarna låter jag vara osagt, men min pump minns i minst 14 dagar. Om minnet "har gått ut" tror jag att den kan ha en start-grundinställning.Den enklaste och billigaste metoden är att köpa en telefonfjärr tillsats, på exempelvis Clas Ohlsson. Gissar på 250 spänn. Koppla in den i vägguttaget, anslut pumpens stickontakt, starta pumpen och ställ in den, som du vill ha den. Bryt stömmen med knappen på telefonfjärren. Åk därifrån och ring. Simsalabim.
Tror att problemet är överdrivet. Tittar man i servicemanualen för E9DKE så ser man att återstarten efter stömavbrott inte är något "brutalt" allt på eller av. Det är en datorstyrd återstartsfrekvens, som först mäter ute och innetemperatur, startar sakta och bygger successivt upp trycket. Möjligen är sekvensen inte optimerad för -20grader. Men definitivt för minusgrader.